Beszélgetés Jakab-Szászi Andreával, a Református Pedagógiai Intézet munkatársával

LXV. évf. 3. szám / Borsod-Gömöri Egyházmegye

A Református Pedagógiai Intézet közös gondolkodásra hívta a tiszáninneni lelkipásztorokat és hitoktatókat a készülő új refomátus hit- és erkölcstan tanterv munkaanyagának miskolci szakmai napjára. Ebből az alkalomból kérdeztük dr. Jakab-Szászi Andreát, az intézet munkatársát.

- Kíváncsiság, bizonytalanság és bizonyos fokú félelem vegyes érzése hozott ide lelkipásztorokat, katechétákat erre a szakmai napra, és ugyanezen érzések tarthattak távol is némelyeket. Melyek azok a legfontosabb változások, amire fel kell készülni a 2013-as tanévtől?
- Sok kérdés még nincs teljesen letisztázva, illetve csak részben van meg rájuk a válasz, így teljesen érthető a szolgálattevők bizonytalansága. Református hittan esetében a legfontosabb változás az új köznevelési törvény általi lehetőség, mely szerint 2013. szeptember 1-jétől kötelező lesz az erkölcstan az állami általános iskolákban, mely kiváltható a szabadon választott felekezeti hit- és erkölcstan órákkal. Ez felmenő rendszerben kerül bevezetésre, tehát a jövő év először az elsős és az ötödik osztályos tanulókat fogja majd érinteni. Elég sok változást hoz ez magával. Egyrészt – reménység szerint – a hittanórák kikerülnek a késő délutáni szabadidős tevékenységek közül, másrészt, ha ugyanabban az időben a többiek is órán vannak (akár erkölcstanon, akár más felekezetű hittanórán), akkor nincs meg az a rossz érzés sem a gyermekekben, hogy ők lemaradtak valami jó játéklehetőségről stb.
Tartalmilag és formailag változásként jelentkezik az, hogy a hittancsoportok szervezési határideje korábbra tolódik. A leendő elsősök szüleinek már a beiratkozáskor dönteniük kell, míg a negyedik osztályosok (a következő év ötödikesei) is május 20-ig eldöntik, hogy milyen órán akarnak részt venni. Hosszú távon egyszerűsíti ez a jelentkezéseket és a csoportok szervezését, hiszen szeptembertől rendben elkezdhető a hittanórán.

- A törvényalkotó alaposan megkavarta az eddigi gyakorlatot, elég nehéz lesz ehhez alkalmazkodni, miért kellett még a tantervet is átírni?
- A hit- és erkölcstan tanterv felülvizsgálata és átgondolása jóval korábban indult, mint ahogyan megszületett az új törvényi szabályozás. Mivel jelenlegi gyakorlatunk 14 éves múltra tekint vissza, elég sok a visszajelzés és tapasztalat. Igen sok kritika érkezett, melyek alapján a Zsinat úgy határozott 2010-ben, hogy a tantervet fölül kell vizsgálni, és újat kell készíteni. Az igazán járható megoldás az lenne a tantervfejlesztésben, ha egy állandó katechetikai bizottság minden évben összegezné a beérkezett visszajelzéseket, és 2-4 évente a mindennapi gyakorlat, valamint a módszertani, szakmai fejlődés lehetőségei alapján elvégezné a „simításokat” a tantervi anyagon. Akkor folyamatos fejlődés lehetne. A mostani tantervet gyakran érte az a kritika, hogy túl sok az ismeretanyag, kevés lehetőség van a beszélgetésre, a hit ébresztésére, mélyítésére – így mindenképpen változtatni kellett rajta. Másrészt, ha azt akarjuk, hogy a hittanórák izgalmasak és érdekesek legyenek, akkor már a tantervben is helye kell, hogy legyen az izgalmas és érdekes témáknak.
A köznevelési törvény külön adalék a tantervi fejlesztőmunkához, hiszen a hittan még inkább „versenyhelyzetbe” kerül. A világi erkölcstan tanításában izgalmas témák, izgalmas feldolgozási lehetőségek vannak jelen, amihez gyorsan el fognak készülni a magas színvonalú könyvek is. Amikor a hittan alternatív választási lehetőség a gyerekek számára, erre is gondolnunk kell, és a tankönyveinket, segédleteinket is érdemes átnéznünk.

- A tantervet a zsinat fogadja el, időben elkészülhetnek az új tankönyvek, munkafüzetek?
- November 15-16-án lesz az őszi zsinati ülésszak, amin a tanterv témája előkerül. Jövő szeptemberben az első és az ötödik osztály kezd az új keretek szerinti hittanórán, így a legsürgetőbb az ő évfolyamaikra az anyagok elkészítése. Ehhez természetesen arra is szükség van, hogy megfelelő költségvetési fedezet álljon rendelkezésre a tankönyvek és segédanyagok készítéséhez. Ha megvan mind a pénz, mind pedig az a munkacsoport, akik a tankönyveket készítik, akkor van esély arra, hogy folyamatosan készüljenek az anyagok.

- Az új tanterv munkaanyagában észrevehető, hogy sokkal kisebb az ismeretanyag. Milyen célok vezérelték a készítőket?
- Valóban cél volt a jelenlegi ismeretközpontúság és a túlzsúfoltság megszüntetése. Kevesebb bibliai történet szerepel a tematikában, és nagyobb azon a hangsúly, hogy a gyermekek megérezzék az Istennel való kapcsolat jó ízét. Ez a legfontosabb: megérezni és megtapasztalni Isten szeretetét. Ha megérinti őket a Szentháromság Isten kegyelme, akkor lehet, hogy kevesebb bibliai történetet fognak tudni az év végére a korábbiaknál, de ezek nem pusztán sztoriként, hanem élő Igeként jutnak el hozzájuk. Persze egy tanterv nem adhat hitet, ahogyan a hittanóra sem. Mégis, a tanterv sokat tehet azért, hogy a hittanóra ne rossz iskolás tudás-hajszolás legyen, hanem a hitre bátorítás alkalma. Saint-Exupéry, a Kis herceg írója mondta a következőt „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz, és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és rámutatsz a tervrajzra. Ehelyett először keltsd fel bennük az olthatatlan vágyat a végtelen tenger iránt.” A hittanóra is szólhat erről: nem bibliai történetek sokaságát kell a gyerekre rázúdítani, hanem föl kell kelteni a vágyakozást Isten szeretete iránt.
Ugyanakkor a kevesebb ismeretanyag révén van idő a megállásra, beszélgetésre, közösen gondolkodásra. A mindennapi életkérdéseik, lehetőségeik, örömeik és félelmeik előkerülhetnek a hittanórákon, melyekre Isten útmutatását kaphatják. Természetesen nem kioktató és erőszakolt módon, hanem inkább arra mutathatunk rá, hogy Istennek üzenete van az egész életükre és az ő mindennapjaikra is. Így tehát nagyobb teret kap az erkölcstan. Az etikai kérdések mellett nagy szerepe van még a református gyülekezetek világába bevezetésnek is. Ma már egyáltalán nem természetes, hogy a gyermekek számára ismerős a gyülekezet élete. Több olyan téma is előkerül, mely ebbe a világba ad betekintést, és lehetőséget ad arra, hogy a hittanóra gyülekezetépítő alkalom is legyen.

- Még nem volt példa arra, hogy ilyen széles körben megismerhetővé lett a munkaanyag. Megoszlik így a felelősség is?
- Ez utóbbi nem jutott még az eszembe, bár végül is igaz. A nyilvánosság gondolata abból származott, hogy a református hit- és erkölcstan oktatás mindannyiunk ügye és fontos szolgálata. Nagyon sok jó katechéta szolgál országszerte, akik komolyan veszik a feladatukat, és a saját lehetőségeik között viszik az Igét a gyermekekhez, fiatalokhoz. Jó őket megkérdezni és közösen gondolkodni! Már az is egy új koncepció, hogy valóban egy munkacsoport közös munkájaként jött létre az elkészült anyag, ahol mindenki hozta a maga tapasztalatát, tudását, szemléletmódját. Teljesen leképezni nem tudtuk az egyházunkat, míg az országos véleményezés során mindenki hozzászólhatott, aki érintve érezte magát.
A felelősség megoszlása annyiból jogos, hogy a jó hittan tanterv mindannyiunk számára fontos. Jelenleg katechétáink közel 25-30%-a használja 14 év elteltével is a tantervet. Ez igen szomorú arány. Sokan arra hivatkoznak, hogy nem tudnak vele mit kezdeni, ill. nem használhatóak a tankönyvek sem a számukra. Remélem, hogy most elkészülhet az a váz, amit mindenki magáénak tud mondani.

- Az óvodai hitoktatás és a konfirmáció miért maradt ki ebből a nagy munkafolyamatból?
- A konfirmáció kimaradásának oka az a zsinati határozat volt, mely a Doktorok Kollégiumának kezébe tette a konfirmációs megújítás átgondolásának kérdését. Így a munkacsoport úgy döntött, hogy készüljön el előbb a tudományos háttér hozzá, és közben formálódik majd a tantervi anyag is. Az óvodai hitre nevelés pedig azért maradt ki a folyamatból, mert az egy teljesen más terület, mint az iskolai hittanoktatás. Külön munkacsoportra lenne szükség, akik jól ismerik az óvodás gyermekeket és hiteles, jól használható tantervet tudnak számukra készíteni.

- A 2013-as tanévtől a hittan bekerül a tantárgyak sorába, azaz osztályozva lesz. A lelkipásztor vagy hitoktató ott lehet majd az iskola osztályozó konferenciáján, hiszen a bizonyítványba bekerülő jegyet a tantestület „hagyja jóvá”?
- A hitoktató és a lelkész nem az iskola, hanem a gyülekezet vagy az egyházmegye alkalmazásában fog állni továbbra is. Mivel azonban ő adja a jegyet a gyerekeknek, ezért valószínűleg lehetőséget kell az iskolának adni arra, hogy az osztályozó értekezleten jelen legyen. Sok részlet nem került még pontosításra és kidolgozásra, ezekről biztosan születni fog rendelet az elkövetkezendő időszakokban.

- 2013. május 20-ig kell felmérni az iskoláknak, hogy az új tanévtől ki a választja református hittant az 1. és 5. osztályokban? Ez nagyon fontos, hiszen addig mi, reformátusok sem tétlenkedhetünk. Milyen gyakorlati útmutatást javasol a Református Pedagógiai Intézet?
- Az interjú elején szó volt a bizonytalanságról és félelmekről. Segíteni szeretnénk ebben, ezért készül egy részletes ütemterv-javaslat is, melyet az októberben rendezendő egyházmegyei katechetikai előadók találkozóján mutatunk majd be. Néhány gondolat azonban abból, hogy mit is lehet addig is kezdeni! Bár jogos a bizonytalanság, félni nem érdemes. Az új helyzet sok jó lehetőséget is hordoz magában! Már most, a tanévnyitó istentiszteleteken lehetőség van fölhívni a szülők figyelmét arra a lehetőségre, hogy a jövő évtől kötelezően választania kell a gyermeknek. Szívükre helyezhetjük azt, hogy kérhetik gyermekük számára a református hittanórák választásának lehetőségét. Ezen kívül érdemes megtervezni az elkövetkezendő éveinket. Természetesen nem vagyunk jósok, így nem tudhatjuk előre, hogy pontosan milyen létszámú gyermekcsapat fog jelentkezni egy-egy hittanórára. De arra lehetőség van, hogy szétnézzünk a községben, városban, és összegyűjtsük a következő adatokat:
• Állami iskolák – óvodák az adott helyen
• Mennyi 1. és 5. osztály indul a 2013/2014-es tanévben az adott iskolában?
• Kik azok a gyerekek, akik részt vettek már az előző évben is hitoktatásban, és számíthatunk rájuk a következő évben? (A jelenleg 4. osztályosok lesznek a következő év 5. osztályosai)
• A helyi óvodából várhatóan mennyien jelentkeznek a helyi általános iskolába? (Több óvoda és iskola esetén érdemes megkérdezni az iskolák vezetőségét. Ők végeznek felméréseket erről mindig.)
• Ha az óvodában is tartunk foglalkozásokat, jelezhető a szülők felé, hogy református hittan indul a következő évben a környékbeli iskolában is, ahová írathatják a gyermeküket. (Akik most nagycsoportosok, azok lesznek a jövő év elsősei).
• Kikalkulálhatjuk, hogy kb. mennyi új csoport indul a következő évben.
Természetesen ez egy hosszabb távú tervezést igényel. Ebben mindenképpen szeretnénk majd egy jól átlátható, könnyen kezelhető táblázattal segíteni a református lelkipásztorok, és az egyházmegyék espereseinek munkáját. A tervezésen kívül érdemes folyamatosan tájékozódni. A MRE központilag szeretné segíteni szolgálattevőinek munkáját, ezért a www.református.hu-n folyamatosan frissülni fognak a témával kapcsolatos cikkek. Készül a leggyakoribb kérdések-válaszok listája, mely szintén itt lesz megtekinthető (kérdezni is lehet majd).

- Visszatérve a tantervhez, elhangzott célként, hogy a gyermekek egy új tudásfogalommal fognak ismerkedni: református módra érzékelni, reagálni. Mit értenek ezen?
- Az új tudásfogalom a tantervben ennél szélesebb körű. A református módra való reagálás egy szelete csak, mely a református identitástudat fejlődéséhez – fejlesztéséhez kapcsolódik. A tanterv törekszik arra, hogy a magyar reformátusság alapjaira rámutasson, így segíti azt, hogy a gyermekeink belelássanak abba, mit jelent magyar reformátusnak lenni. Kezdődjön azzal, hogy az „áldás-békesség” köszöntést tanulják meg a gyermekek, és eljussanak a reformátori alapelvekig is.
Kósa Enikő

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább