Első interjú

LXV. évf. 4. szám / Kerületi események

Paralalia. Dyscalculia. Sebzettség. Szorongás. Letapadt izmok. Nehezen olvas. Éjszaka felriad. Szótlan. Talán nekem nincs elég türelmem hozzá. Hol rontottam el? Pár éve még nem gondoltam, hogy majd egyedül kell csinálnom ezt az egészet. Ha akkor nem hallgatok másra, és már akkor merek segítséget kérni...

Amíg ide nem értem, ezek a gondolatok keringtek a fejemben. Nem is tudom, hogy jutottam ide. Megvártam-e egyáltalán, míg zöldre váltott a lámpa, vagy csak úgy átmentem az úttesten?
Felújított épület, magyar és református címer. A cégtáblán egy gyerek mászik felfelé, egyenesen a Nap felé. Érzem, hogy nem lesz könnyű, de talán mutatnak nekem is egy irányt, és lesz egy cél, valami, ami felé haladhatunk, hiszen olyan régóta nem változik semmi. 
Be kell mennem, hiszen, várnak rám. Barátságosak, világosak a falak, minden olyan, mintha rólam szólna. Róla és rólam. Kedvesen fogadnak, senki nem sürget, van időm arra, hogy megszokjam, itt vagyok, hogy levegőt kapjak. Szükségem is van rá, jobban izgulok, mint az érettségimen. Nem tudtam, mivel készüljek, mit kérdeznek majd, mit kell mondanom. Most pedig már érzem, hogy nem baj, mert tudni fogják, mit és hogyan kérdezzenek tőlem.
Judit a váróban, a kanapén magazint olvas. Fia most fog menni felsőbe. Biztos benne, hogy átengedik. A tanító nénik rengeteget foglalkoztak vele már elsőtől, és otthon is minden este együtt tanulnak. Már egészen megszokták így. Pár éve már csak ketten vannak, máshoz már nem kell alkalmazkodniuk, de nem is segít nekik senki. Jövőre azonban sok minden megváltozik. A fiú a napköziben nem fog tudni egyedül boldogulni a leckével, és este hétkor, amikor le tudnak ülni együtt a könyvekhez, már nem lesz elég idő mindent megtanulni.
Kisfia szokott mesélni arról, hogy mi történik egy-egy ilyen foglalkozáson.
- Az első beszélgetés alkalmával kiderült számomra, hogy a tanulástechnika kialakítása rendkívül fontos ahhoz, hogy megértse és elsajátítsa az iskolai tananyagot. A fiam szívesen jár a fejlesztő órákra, ahol játékos formában a koncentrációs- és figyelemfejlesztő gyakorlatokkal közelebb kerülhetünk az önálló, logikus gondolkodás elsajátításához. Fontos az a harmonikus, bizalomteljes légkör, amiben biztonságban érzi magát, ahol el meri mondani a gondolatait. A rengeteg játék láttán felkiáltott: „Nézd, anya! Olyan, mint egy játszóház!” A múlt alkalommal két zseblámpát használtak a fejlesztéshez, ami nekem eszembe sem jutott volna, de Balázsnak nagyon tetszett. Itt olyan fejlesztőeszközök, játékok is a gyerek kezébe kerülhetnek, amilyennel otthon vagy az iskolában nem biztos, hogy találkozik.
Éva egy totyogó gyermeket terelget. Az ő testvérére várnak. Sokáig hordták logopédusokhoz, de összességében nem javult a dadogása. Éva attól fél, bármilyen okos is a kislánya, az iskolában így nem fog tudni boldogulni. Az is felmerült benne, hogy a kicsi is így fog megtanulni beszélni, hiszen mindenben utánozza a nővérét. A sok vizsgálat után most azt gondolják, lelki eredetű lehet a dadogás.
- Mi történik vele a pszichológusnál?
- Hosszan beszélgettünk a pszichológussal. Rengeteg dologra rájöttem a kislányommal kapcsolatban. Olyan dolgok eszembe jutottak, amikről soha nem gondoltam, hogy fontosak lehetnek. Most egy ideje tudok rá máshogyan figyelni. Nem bosszant fel, nem idegesít, vagy inkább egyre ritkábban, ha elkezdi a dadogást. Most is csinálja, de egyre gyakrabban kell visszagondolnom, emlékeznem, most vajon csinálta-e. És néha tényleg fel sem tűnik, hogy nem dadog. Olyan igazi, természetes, hogy nem tűnik fel. Igazából ez lehetett a megoldás, de nem hiszem, hogy erre magamtól rájöttem volna valaha... Nem a dadogás volt a lényeg, hanem hogy ne azt akarjam annyira, hogy ne így legyen.
Hogy vele mi történik? Játszanak. Játékterápiának hívják. Szívesen jön, hétről hétre, és látszik rajta mindig, hogy komolyan dolgoznak odabent a pszichológusi szobában.
Végre apukákat is látok. Egyforma nagyságú gyerekek jönnek be sorra. Mind otthonosan mozognak. Pár perc alatt sorakoznak a fal mellett a kiscipők, és megtelik a tornaszoba gyerekekkel és a hangjukkal. Közben a váróban tovább folynak a beszélgetések. Talán egy órát töltöttem itt, és annyi új történettel, sorssal találkoztam egyszerre, mint talán még sohasem.
Azt érzem, szívesen jövünk majd ide hétről hétre, valami jó fog velünk történni, ami közben nagyon nehéz is lesz, de…. egyszer talán a váróban én is fogok már tudni beszélni erről az egészről, ami most velünk történik.


Alapfeladataink:
- gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás,
- fejlesztő nevelés,
- nevelési tanácsadás,
- logopédiai ellátás,
- továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás,
- konduktív pedagógiai ellátás,
- gyógytestnevelés,
- iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás,
- kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása.

Szolgáltatásaink:
- pszichológiai, pedagógiai (logopédiai, gyógypedagógiai) vizsgálatok
- szakvélemények készítése
- pszichológiai, gyógypedagógiai tanácsadás
- pszichoterápia (egyéni vagy csoportos)
- fejlesztő foglalkozások egyéni vagy csoportos formában
- iskolaérettségi vizsgálat
- logopédiai ellátás
- korai fejlesztés és gondozás
- gyógytestnevelés, gyógytorna
- pályaválasztási tanácsadás
- tehetség-kutatás és tehetség-gondozás
- családsegítés
- tréningek, szakmai napok szervezése
TIREK Pedagógiai Szakszolgálat
3531 Miskolc, Füzes u. 27.
Tel: 30/ 36 37 38 8 46/ 320 557
Web: www.tirekpsz.tirek.hu
e-mail: tirekpsz@tirek.hu
 

 

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább