Hírek a Sárospataki Református Teológiai Akadémia életéből

LVII. évfolyam 3. szám / Intézményeink

Benyomások, gondolatok a Doktorok Kollégiuma 2004. évi üléséről


Altalában az a benyomásom, hogy megváltozott a Doktorok Kollégiuma egészének, működésének a légköre. A szaktanfolyamok, s ezeket követően a Doktorok Kollégiuma, s a szaktanfolyamok mintájára a Doktorok Kollégiumának szekciói abból a felismerésből születtek, hogy egyházunk számára szükséges a teológiai tudományok művelése, művelőinek a számontartása és megbecsülése. Az utóbbi időben úgy tűnik, mintha mindez luxus, felesleges teher lenne.

Igazából mindig megoldatlan volt a részek (szekciók) összeilleszkedése, harmóniája, s a Doktorok Kollégiuma szerepének, felelősségének a kérdése egyházunk tudományos életében, például a tanfegyelem, a biblikusság kérdéseiben. Nem lenne jó, ha a Doktorok Kollégiuma műkedvelők (megtűrt) társaságává válna.


Nyugtalanítónak tartom az egyensúly felbomlását és a hangsúlyeltolódást is. Korunk súlyos teológiai kérdései iránt egyre kevesebb az érdeklődés. Nem az a baj, hogy sokan érdeklődnek a néprajz, az egyháztörténet iránt. A baj az, hogy a bibliai tudományok, a vallástudományok iránt nagy az érdektelenség. A jelen és a jövőbeli egyházi életünk számára fontos lenne ezeknek az intenzív művelése.


A plenáris ülést illetően talán túlzás nélkül mondható, hogy a legnagyobb érdeklődés Klaus Douglass, az „Új reformáció - 96 tétel az egyház jövőjéről" című könyv szerzőjének az előadását előzte meg. Személy szerint arra voltam kíváncsi, hogy az előadás megerősíti vagy megcáfolja a könyv elolvasása során keletkezett benyomásaimat. Valójában az előbbi történt.


Részletezésre ebben a keretben nincs lehetőség. Csupán három dolgot hadd említsek meg.


Az első a spiritualitás kérdése. Ez valóban nagyon fontos kérdés. A probléma az, hogy a spiritualitás tárgyalása során elhomályosul a Spiritus jelentősége. Spiritus, azaz a Szentlélek nélkül az egyházban nincs legitim spiritualitás. Karl Barth hasonlatához kapcsolódva: valóban szükséges kifeszíteni a vitorlákat, de hiába feszítjük ki, ha a szél nem dagasztja. Ennél csak az a végzetesebb, ha idegen szél dagasztja.


Ehhez kapcsolódik a másik észrevételem: Nem világos a talentum és a karizma értelmezése. K. Douglass lényegében karizmáknak tekinti a talentumokat, s így a karizmák valójában elvesznek. Igaz, a talentumok is ajándékok, s ezeknek a mozgósítása is szükséges és hasznos, de ezeket az ajándékokat teremtetésünknél fogva a génjeinkben hordozzuk. A karizmák kívülről jönnek, a Szentlélek által adatnak. Szép dolog mozgósítani a talentumokat, de ez esetben továbbra is emberi erőlködés lesz minden. A vége is az lesz, ami az emberi erőlködéseké.


A harmadik: Az egyház kiszorult a középről. Ez igaz. Két kérdésre nem kapunk választ. Az egyik: valóban a középen volt, azt képviselve és cselekedve, amit Isten akarata szerint képviselnie és cselekednie kellett volna? A másik: valóban az a kérdés, hogy hogyan kerüljön vissza a középre, vagy az, hogy felismerje a „peremhelyzet" kihívásait és lehetőségeit? Hadd fejezzem ki József Attila szavaival, hogy mire gondolok:


„Ím itt vagyunk, gyanakvón s együtt


az anyag gyermekei.


Emeljétek föl szívünket! Azé,


Aki fölemeli."


(József Attila: A város peremén).


Dr. Nagy Antal Mihály


 


 

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább