Tegyetek tanítvánnyá minden népeket... ...még a romákat is?

LVI. évfolyam 1. szám / Misszió

Közel 10 éve dolgozom a Magyar Ökumenikus Szeretetszolgálatnál. Tapasztalataim szerint ha valakin segíteni szeretnénk, pontosan fel kell mérnünk, hogy kik azok, akiknek segítséget kívá-nunk nyújtani, mi az, amit kapni szeretnének, amit adni tudunk és hogy ezek a tényezők hogyan kö-zelíthetők egymáshoz.


 

„Mit várnak el tőlünk?”
Két évvel ezelőtt kezdtük el munkánkat több Bodrog menti településen, ahol többek között roma családokkal is kapcsolatba kerülünk. Úgy gondolom, hogy a roma családok egyik elvárása fe-lénk, hogy ismerjük meg őket. Ismerjük meg kultúrájukat, mindennapi életüket, értékeiket, gondol-kodás módjukat. Biztos vagyok benne, ha ezt megtesszük nagyon sok félreértés, konfliktus elkerülhe-tő, amikor elkezdünk együtt dolgozni velük. Elvárják azt is tőlünk, hogy ne minősítsük, kritizáljuk, őket, ne dolgozzunk ki ötleteket, programokat az ő megkérdezésük nélkül. A segítségnyújtást ugyanis nagy mértékben nehezítik a kialakult előítéletek. Talán a legtöbb előítélet, negatív hozzáállás ma a romákkal kapcsolatban él a köztudatban. Mit kezdhetünk ezekkel az előítéletekkel, hogyan kezdhe-tünk el egy olyan társadalmi réteggel foglalkozni, amelynek a neve kapcsán sokan drasztikus és ke-mény lépéseket foganatosítanának? Úgy gondolom, hogy többségében szeretjük ha rólunk elismerő-en beszélnek, megelégedettséggel tölt el, ha a magyarság értékeit, hagyományait, leleményességét elismerik, példálóznak vele. Fontos, hogy a romákkal kapcsolatban is megfogalmazódjanak ezek. Feladatunk, hogy erősítsük ezeket az értékeket és hogy előcsalogassuk őket ott, abban a környezet-ben, ahol ezek az emberek élnek.   


 „Legyünk ott köztük és…!”
Amikor összegyűjtünk egy csapat gyereket és leültetjük őket egy szoba közepére azzal a céllal, hogy játsszanak egy jót, egyet biztos, hogy meg fognak kérdezni. Mivel? Ha bedobunk a körbe egy labdát, már elkezdődik a játék, de majdnem biztos, hogy két percen belül betörik az ablak. Ilyenkor általában rendreutasítjuk a gyerekeket és elvesszük tőlük a labdát is.
Fontos, hogy legyenek elképzeléseink arról, mit is szeretnénk csinálni, de az is, hogy hagyjuk, hogy ők is elmondhassák, mit gondolnak, számukra mi lenne a megoldás. Ha valamilyen eszközt (támogatás, képzés, munka, tankönyv…) adunk a számukra, vegyünk részt annak a használatában. Nézzük meg, hogy mit képesek vele tenni ők, ugyanakkor mutassuk meg, hogy mi mire használnánk, majd hagyjuk, hogy ők válasszanak. Engedjük, hogy ők is hozzanak eszközöket, gondolatot, „lab-dát”. Legyünk egyenrangú partnerek a kapcsolatban! Az egyoldalú adakozás függő, alárendelt viszo-nyokat teremt és ezáltal sokszor elvesszük a másik embertől a felelősséget, a gondolkodást, az aktív cselekvést, tartsuk inkább szem előtt emberi méltóságát, szükségleteit, értékeit.
Érdemes megkeresni azokat a kapcsolódási pontokat, amik őket is érdeklik. Például a gyer-mekekkel való foglalkozás mindig egy olyan terület, ahol a romákkal való munkában eredményeket érhetünk el, hiszen a gyermek nemcsak a férfiasság egyik jelképe, hanem a gyermekért sok minden-ben motiválhatóak is.
 
„Egyházi segítségnyújtás”
Mit tehetnek, mit kell megtenniük az egyházaknak, lelkészeknek, teológusoknak ebben a munkában? Először is meg kell vizsgálnunk hozzáállásunkat, elkötelezettségünket, továbbá azt, hogy ki kapott talentumot erre a munkára, és hogyan tudjuk őt támogatni ebben. Fel kell térképeznünk azt is, hogy a jelenlegi infrastrukturális adottságokkal milyen programba lehet belekezdeni, valamint a gyülekezeti sajátosságokat. Föl kell készülnünk a romákkal való kapcsolatteremtésre, hiszen speciális készségek nélkül sokkal nehezebb, gyakran lehetetlen ez a munka. Fontos az is, hogy az egyházak ne elkülönülten kezdjenek új programokba, hanem inkább már meglévő kezdeményezésekhez kapcso-lódjanak, megismerve a tapasztalatokat és ezeket gazdagítsák saját hivatásuk szerint. A HIT világa egy olyan kapocs az egyház és a romák között, amelyre igény van. Ne engedjük, hogy ez az igény is elkopjon,  feledésbe merüljön.


Összegzésként még egy gondolat. A segítség egyik fontos alapelve: ha elkezdünk valamit, akkor azt csináljuk végig. Valaki felé kinyújtani a segítő kezet nem lehet egy hirtelen fellángolásból, egy ötlettől vezérelve A segítséget meg kell tervezni, keretek közé kell szorítani, meg kell határozni az elérni kí-vánt célt, föl kell készülni a segítségben részesülő reakcióira. Ha elkezdtem valakivel foglalkozni, felelőséggel tartozom érte.


Rácsok Balázs
szociális munkás 

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább