Beszélgetés Bálint Istvánnal
LVIII. évfolyam 3. szám / PortréBálint Istvánt bemutató portrénknak aktualitást ad a most átadott Trianon-fa, és a nemrég átadott orgona a Sárospataki Teológia imatermében. Egyre több helyen találkozhatunk munkáival, fába faragott hitvallásával. Bálint István szeret a háttérben maradni, nehezen szánta rá magát e beszélgetésre. „Mutasd meg a munkáimat inkább" - mondta. „Nekem elég, hogy a környezetemben élők elismernek, dicsérik a munkámat." Aztán mégis beszélgetni kezdtünk:
Egyszerű parasztgyerek vagyok. Szüleim földművesek voltak. Édesanyámnak 3 testvére van, édesapámnak is 3, mi négyen vagyunk testvérek. Kulákoknak hívták őket, mert sok gyerek, viszonylag szép darab föld, kemény munka tartozott életükhöz.
Mindenkit meghatároz a háttere. Te mit hozol otthonról?
Sokrétű az, amit otthon kaptam. Egyfelől református volt a családom. Hétközben dolgoztak, mi iskolába jártunk, és ezen kívül is mindannyiunknak megvolt a munkája, amit el kellett végezni az állatok körül, a ház körül. Szombaton elvégeztük az utolsó simításokat, cipőket kipucoltuk, ruhánkat előkészítettük, hogy vasárnap már csak a templomba kelljen menni. A vasárnap az istentiszteleté és a pihenésé. Ezt otthon szoktam meg, és így élek azóta is feleségemmel és kislányommal.
Az egyházhoz való kötődést tehát otthonról hozod, de említetted, hogy több fontos kérdésben meghatároz a neveltetésed.
Igen. A munka fontossága például örökség. Nálunk a munkája alapján mérték az embert. Munkája alapján becsülték vagy nem becsülték, így mondták meg, hogy az ember kicsoda. Ma is így gondolom, hogy az emberről a tettei beszélnek.
A tettek alapján református keresztyén valaki. Nem az a fontos, hogy ki mit mond magáról, hanem hogy ki mit és hogyan cselekszik.
Ugyanígy az otthonról hozottak alapján gondolkodom a történelemről és a világról. Ha például édesapám azt mondta, hogy 1956-ban forradalom volt, akkor összevitatkoztam az iskolában a tanítóval, hogy az nem ellenforradalom.
Főállásban a Sárospataki Kollégium Tudományos Gyűjteményeinél dolgozol.
Igen, 1995-től. Korábban kamionsofőr voltam, aztán hallottam, hogy sofőrt, raktárost keresnek. Így kerültem ide Szentimrei Miska bácsi idejében.
A nyolcórás munkádon túl itt is észrevehetjük a falakon a munkáidat.
Faragott címerek ezek, amelyeket minta alapján készítettem.
Van, amikor minta alapján dolgozol, és van, amikor saját ötleteid alapján?
Igen, a címereket csak minta alapján szabad csinálni. A Trianon-fához azonban csak a Wass Albert idézetet kaptam, a többi saját elgondolásom. Az idézetről jutott eszembe az életfa képe. Gyökerek, erős törzs, és a lombkorona nagy Magyarország. Mert ahogyan a fa sem élhet részletekben, ugyanúgy a nemzet is csak egészében, összességében tud élni. Trianon szétszabdalta, és azt csak erősítette a decemberi népszavazás, ami azóta is nagyon felkavar, ha rá gondolok.
Nemcsak a kért és megrendelt témát jeleníted meg tehát a munkáidban, hanem beleteszed saját hitvallásodat.
Fontos, hogy sose felejtsük el, hogy honnan jövünk. Ha nem ismerjük a múltat, nincs jövőnk. Erre szeretném emlékeztetni azokat, akik például a Trianon-fát megnézik.
Feladatod-e ez reformátusként? Feladata-e ez általában az egyháznak?
Mindenképpen. Ma a történelemtanítást, az iskolai oktatást más irányba kényszerítik. Nekünk őszintén kell beszélnünk, és hangsúlyt kell adnunk a sokak által elfelejteni vagy bagatellizálni kívánt történelmi eseményeknek. Mert csak így értelmes a jelenünk és csak így van jövőnk.
Nagy horderejű történelmi kérdéseknek állítasz tehát emlékeket.
Nem kizárólag. Ahol lakom, felújítottam egy gémeskutat, tisztelegve azok előtt, akik ott éltek azon a környéken, ott dolgoztak, ott boldogultak. Vagy például az a munka, amelyen most dolgozom az első csanálosi (ma Ócsanálos és Újcsanálos néven találjuk meg) református lelkésznek állít emléket a jelenlegi lelkipásztor és a gyülekezet kérésére. Több településen is megtalálhatóak azok a munkáim, melyek az adott közösség történelméről beszélnek.
Ha egyetlen munkáddal kellene bemutatnod magad, melyik lenne az?
Talán az orgona betétlapjára vagyok a legbüszkébb. Igen szoros határidővel kellett elvégeznem egy nagy volumenű munkát. Legjobban mégis az esett, hogy felkértek erre a munkára, hogy képesnek és alkalmasnak találtak rá.
Barnóczki Anita
Kapcsolat
Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com
Kitekintő RSS
- Elhunyt Demes András az utolsó magyarul prédikáló lelkész Argentínában
- Re:formálj! - Elindult a regisztráció a Csillagpontra
- V. bibliaismereti verseny
- A tanítványság kérdései - Kereszt-kérdések konferencia
- „Egy házunk van" teremtésvédelmi konferencia
- Szeretethíd: elindult a regisztráció
- Missziói lelkésztovábbképzés sorozat - Lelkésztovábbképzés Michael W. Goheen előadásaival
Pályázatok RSS
- Vezetői pályázat
- Megvalósult az EGYH-KCP-17-P-0168 azonosítószámú pályázat „Tiszáninneni templomépítési program” alprojektje
- Megvalósult az EGYH-TAB-20-P-0019 azonosítószámú pályázat „2020. évi egyházi táborok és közösségi célú projektek támogatása”
- Megvalósult az EGYH-EOR-20-P-0072 azonosítószámú pályázat
- Megvalósult az EGYH-KCP-17-P-0168 azonosítószámú pályázat „Tiszáninnen értéknövelő támogatás” alprojektje
- Megvalósult az EGYH-KCP-16-0097 pályázat
- Megvalósult a EGYH-ESZK-19-0023 pályázat
Napi lelki táplálék
…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a
Jób 4
Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?
(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)
– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).
EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!
Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő.
Dicsérje Őt a köd is!
Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!