Utak a cigánymisszióhoz

LIX. évfolyam 1. szám / Abaúji Egyházmegye

Egy kicsit én is abban a helyzetben érzem magam, hogy olyan dolgokról írok, melyeket igazán nem tudok jól csinálni. Lelkipásztorként sem ismeretlen ez az érzés.

Egyre több írás, felhívás, elmélet lát napvilágot a cigánymisszióval kapcsolatban, jobbnál jobb ötletek, utak, melyek szép eredménnyel kecsegtetnek. Vilmányban fiatal lelkészházaspárként kezdtük el, pontosabban folytattuk azt a szolgálatot, melyet a korábban ebben a gyülekezetben is szolgáló Sipos Vizaknai lelkészházaspár indított útjára. Sok munkával és türelemmel rakták le egy széles bázisú cigány missziós munka alapjait. Fontos ezt hangsúlyoznunk, mert nem a nulláról kellett elkezdenünk. Voltak hittancsoportok óvodában, iskolában, adott volt egy kiindulópont, ahonnan jöhetett folytatás. Mi szinte semmit sem tudtunk erről a szolgálati területről, tapasztalatlanok és sok mindenben tudatlanok voltunk és vagyunk máig. Abból a kevésből indultunk ki, amink volt: a kápláni vizsga után Zürichben töltöttünk egy évet, mely alatt feleségem, Zsuzsa többek között az utcai, drog- és gyermekmisszióban dolgozott, főként afrikai bevándorlók gyermekei között. Más tapasztalat nem lévén, az odakint elsajátított „rendszert" próbáltuk meghonosítani: szeretet, szigorú szabályok és következetesség.


Kezdetnek nyári alkalmakat szerveztünk, melyekben lassan, növekvő csoportokban mindenkiben megpróbáltuk elrejteni azokat a szabályokat, melyekhez ragaszkodunk, s melyek megadják az együttlétek biztonságos alapját. Szeptemberben mind az óvodában, mind az iskolában az osztályfőnökökön keresztül eljuttattuk a jelentkezési lapokat a szülőkhöz. Már az első visszajelzések is megdöbbentőek voltak. Október végére a református hitoktatásban részesülők száma meghaladta a 150 gyermeket. Újabb és újabb osztályok (osztályfőnökök) kérték, hogy legyen számukra külön hittanóra. A gyorsan növekvő jelentkezők száma nem engedte tovább az évfolyam szintű összevonást, hiszen a 20 feletti csoportlétszám hittanórán a legtöbb esetben gátja a tartalmas együttlétnek. Különösen így van ez, ha nagyon sok, több tekintetben hátrányos helyzetű gyermekkel szeretnénk foglalkozni.


A gyülekezet - mely a maga kicsinységében is (mindössze 38 egyházfenntartó) megpróbált mind lelkiekben, mind fizikailag jó hátteret biztosítani a gyermekmisszió számára - elhatározta, hogy az iskola nehéz helyzete miatt, saját református hittantermet alakít ki az alkalmak számára. A gondolat onnan indult, hogy az iskola folyamatos tanteremgondokkal küszködik, „egész napos" rendszerben tanulnak a gyermekek, így a hittanórák a játékidőben tarthatók meg, ismétlődően változó helyen. Olyan alkalmat kellett teremtenünk tehát, amely konkurál tartalmában az önfeledt szórakozással a játszótéren vagy a futballpályán, másrészt a gyülekezethez vezeti, köti a gyermekeket. A hittanterem, mellékhelyiségek kialakításában sokat segített az önkormányzat, nélkülük ez a kis gyülekezeti közösség nehezen tette volna meg az elmúlt hónapok lépéseit.


Bevallom, a tananyag nem igazodik a Református Pedagógiai Intézet által kiadotthoz, hiszen itt nincsenek „csodagyerekek", nem tudunk dupla órát tartani hetente. Ők, ahogy vannak, csodák a mi számunkra, s hozzájuk igazítjuk a tempót, a terjedelmet. Sok zene gitárral, sok kapcsolat az életükkel, bibliai magok, melyeket elvetünk nem szokványos eszközökkel, de hittel, a gyümölcstermés bizalmával.


A cigány gyermekekkel való foglalkozáshoz karizma kell. Azért merem ezt ilyen határozottan állítani, mert az utóbbi hetek tapasztalatai megerősítettek ebben. Gyermekünk születéséig, mondhatom az utolsó napokig, Zsuzsa hordozta a heti 20 hittanóra terhének 98%-át. Magam mindennek, a hitoktatás hátterének megteremtésében és az un. „parókia zenés-játékos" hittanórák idejében működtem aktívabban közre. Január-február az én hitoktató tündöklésemet és bukásomat hozta. Az, ami addig rendkívüli volt, a legnemesebb értelmében öröm az „ereszd el a hajam" parókiai hittanokon, a heti iskolai rendben nem volt kivitelezhető. Önmagában a szeretet következetesség nélkül káoszt szül, még egy hittanórán is. A cigány gyermekek tekintetében fokozottan igaz ez.


Sok mindent írhatok tehát arról, amit láttam, ahogyan nálunk valóban működik, de testközelből tudom, hogy


a cigánymisszió a szó legszorosabb értelmében erre „kiválasztott", és a kiválasztás mértékében ezen a téren kompetens lelkészeket és hitoktatókat vár - de őket mindennél jobban, és minél hamarabb.


A roma közösséggel való foglalkozás nem állhat meg a gyermekeknél, ezt tudjuk jól, de az út az idősebb generációk felé gyermekeiken keresztül vezethet. Ebben a reményben készülünk a gyermekekkel való foglalkozáson túl, humán fejlesztő képzést indítani felnőttek számára, s nem utolsó sorban kezdeményezni egy Keresztyén Cigány Gyülekezet megalapítását.


Hadd ragadjuk meg a lehetőséget, hogy köszönetet mondjunk mindazoknak, akik lehetővé tették és segítették eddig szolgálatunkat. Hálásak vagyunk első renden a Vilmányi Református Gyülekezetnek, hogy felismerte ezt a küldetését, s támogatja szolgálatunkat. Hasonlóképpen a hejcei és göncruszkai gyülekezet is osztozik ebben a feladatban, hiszen a három gyülekezet által fenntartott irodában készítjük elő a hittananyagokat, minden felmerülő költségükkel együtt. Sokat köszönhetünk a vilmányi iskolának, óvodának, tanároknak és óvónőknek, akik támogatásukkal segítik munkánkat. Nélkülük, biztatásuk nélkül mérhetetlenül nehezebb lenne. A Vilmányi Önkormányzat már a fentiekben is említett segítsége döntően meghatározta lehetőségeinket. Végül, de nem utolsó sorban köszönet a szomszéd kollégáknak, akik atyai-testvéri jó tanácsokkal mellettünk álltak és állnak, s ha csüggedtünk is, soha nem maradtunk biztató, bátorító szó nélkül.


Sohajda Levente


lelkipásztor, Göncruszka


 

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább