Ferdinard Hrejsa: A Csehek Magyar Apostola Végh János élete (1755-1830)

LIX. évfolyam 4. szám / Ajánló

Türelmi Rendelet 220. évfordulójára jelent meg Ferdinand Hresja cseh egyháztörténész (1867-1953) kortörténeti dokumentuma, Huszti Kálmán kitűnő fordításában.

A cseh-magyar történelmi kapcsolatok sokszor bonyolult, egyáltalán nem problémamentes vonulatában két kiemelkedő korszak volt. Az első Lorántffy Zsuzsanna kora, aki Comenius Ámós Jánost a csehek világhírű tudósát meghívta Sárospatakra, hogy világosságot hozzon a magyar református művelődés történetébe. De jóval kevesebbet tudunk Végh János és több mint 40 fiatal felszentelt lelkészről, akik II. József császár Türelmi Rendelete nyomán mentek ki Sárospatakról és Debrecenből Cseh- és Morvaországba, hogy világosságot vigyenek az evangélium tiszta hirdetésével.


A miskolci konzisztórium (egyházkerü1eti közgyűlés) kirendelte a libisi gyülekezet lelkipásztorának Végh Jánost a „Sárospataki Kollégium kebelébő1, 1783. ápr. 6-án...", aki ekkor 28 éves volt. Végh János legkiválóbb prédikátora volt a cseh protestánsoknak, egész sor egyházi művet adott ki nyomtatásban a gyülekezetek számára. Legfontosabb volt a cseh testvé­rek számára kiadott „Imádságos könyv" c. műve. A csehek magyar apostola mindenekelőtt imádkozó ember volt. Éppen ezért válhatott a legkiválóbb református hitvallóvá, korának legjelentősebb egyházi írójává és tanító­jává a csehek között. Ezért voltak beszédei is szinte apostoli szózatok, tanítások, intelmek. Kiválóan beszélt nemcsak anyanyelvén, hanem latinul, csehül és németül is. Ismerte a bibliai héber és görög nyelvet. Nagy műveltségű lelkipásztor volt, műveltségét, tudását, a kor színvonalán álló Sárospataki Kollégiumban szerezte. A cseh reformátusok mint tudós lelkipásztort ma sem felejtették el, de a magyar honban a feledés homályá­ból kell ismét felemelni őt. Születésének 250. évfordulóján (2005) egyetlen sor emlékezés sem született a cseh reformátusok tudós prédikátorá­nak életéről, szolgálatáról.


Végh János küzdelmes élete annak bizonysága, hogy még a vallási, hitbeli türelemért is sok harcot, külső-belső tusakodást kell megvívni. A legnehezebb eszmei harcot gyakran saját hívő testvéreinek faji, nemzeti gőgje, fanatizmusa ellenében kellett folytatni. Életrajzában a felvilágosodás korának tükörképei tárulnak elénk. A Türelmi Rendelet az ágostai és helvét hitvallású protestánsok számára éppen csak megtűrést jelentett, sokféle megszorítással és fenntartással. A református prédikátornak is végig kellett járni a sok törődéssel telített keskeny utat... a vakbuzgóság és a közönyösség, a vallási fanatizmus és a szolgalelkűség megalkuvásai között. De Végh János mint a csehek magyar apostola, mindenkor a hitben való engedelmesség útját járta. Valamiképpen ma is tanít bennünket, hogy erről a jézusi keskeny útról le ne térjünk se jobbra, se balra. De a keskeny út nem mindig egyenes, sok kanyar és buktató van az emberek és népek sorsában s a keresztyén hivő közösségek kegyességi irányzataiban is.


De az imádkozó ember mindenképpen eléri célját, a lélek üdvösségét. Végh olyan hatalmas egyházi művet hagyott maga után, hogy bátran nevezhetjük őt az egyik legkiválóbb lelkipásztornak, aki megalapítója volt a megújult cseh evangéliumi egyházaknak. Olyan életművet, amelyben ma is érezhetjük lelkének és szellemének kisugárzását. Tovább él emberileg családjában és mindazokban, akik példája nyomán folytatják a munkát az „Úr szőlőjében cseh földön". Végül tovább él írá­saiban, amelyekből merítenek a késői utódok is: buzdítást, bátorítást és erőt az Úr munkájában való hűséges szolgálatra.


Végh Jánosnak ez volta jelszava: „Promte et sincere in opere Domini". „Készséggel és örömmel az Úr munkájában." Így élt ő hűséggel távol hazájától, és neve a cseh református Sionon áldott emlékű név mind ez ideig, s adja Isten, hogy ez maradjon ezután is.


Dövény, 2006.


Kocsis Attila


ny. lelkipásztor

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább