In memoriam Dr. Mészáros István

LX. évfolyam 1. szám / In memoriam

Ez év kora tavaszán, február 21-én a miskolc-avasi templomban minden ülő- és állóhelyet elfoglalt az a részvétet, vigasztalást és hálaadást kifejező gyülekezet, mely dr. Mészáros István nyugalmazott tiszáninneni püspök temetésére összegyűlt.

Régóta nem volt együtt Tiszáninnen lelkipásztori közössége és gyülekezeteinek népe olyan nagy számban, mint ezen a temetésen. Mészáros István tiszáninneni volt, Tiszáninnené volt. Itt született, itt járta iskoláit (a pataki teológia bezárása miatt fejezte be teológiai tanulmányait Debrecenben), itt segédlelkészkedett (rövid tiszántúli segédlelkészi szolgálatai kivételével, mely a két tiszai egyházkerület kényszerű összevonása alatt történt). Életét és munkáját az egyházkerület két központjában vagy annak körzetében élte és végezte: Miskolcon és Sárospatakon. Élő hitű, a református kegyességüket megélő szülei is tiszáninneniek voltak, és mindhárom gyermeke Tiszáninnen egy-egy parókiáján éli életét családjával együtt, és végzi lelkipásztori szolgálatát.

Mészáros István a Bodrogközben, a zempléni Pácinban született 1929. április 3-án földet művelő, gazdálkodó családban. Az elemi iskolát helyben végezte, majd a sárospataki református gimnáziumban tanult tovább. Érettségi után, 1947-ben kezdte el teológiai tanulmányait Sárospatakon. A pataki teológia bezárása után az utolsó évet Debrecenben végezte, és ott szerzett lelkészi oklevelet. Már exmisszusként, majd segédlelkészként a bodrogközi Nagyrozvágyon kezdi lelkészi munkáját (1952-53), majd Mádon és Újfehértón segédlelkész (1953), ezután Debrecenbe, a Mester utcai gyülekezetbe kerül (1954), majd Abaújvárra (1955), végül Miskolc-Hejőbábán fejezi be segédlelkészi munkálkodását (1956). Először a kisgyőri gyülekezet választja lelkipásztorául 1956-ban. Ide hozza ifjú feleségét, Bernáth Klára lelkipásztort, és itt nevelik fel három gyermeküket: Klárát, Zsuzsát és Istvánt. 1984-ben a miskolc-avasi gyülekezet hívja meg lelkipásztorául, ahol nyugdíjba meneteléig szolgált (2004). Nyugdíjasként Sárospatakon telepedett le a lelkipásztor Mészáros házaspár, s élte életét csendességben, egymás terhét hordozva. A magát jobban bíró házastárs, Mészáros István került be a közeli sátoraljaújhelyi kórházba, és ott aludt át az örökkévalóságba 2007. február 14-én.


A pataki teológia tanulmányi kötetet adott ki Mészáros István 70. születésnapjára Deus Providebit (Isten gondoskodik) címmel. Ebben dr. Bölcskei Gusztáv tiszántúli püspök, a zsinat lelkészi elnöke így jellemzi püspöktársát, Mészáros Istvánt:


Mészáros István elnyerte Istentől azt a kegyelmi ajándékot, hogy egyszerre tud nyílt, barátságos s ugyanakkor mértéktartó és visszafogott lenni. Közvetlensége és egyszerűsége soha nem tolakodó, nem erőlteti rá magát, véleményét, akaratát másokra. Visszafogottsága nem hűvös tartózkodás, nem elutasítás, hanem inkább az a bibliai és élettapasztalat, hogy a végső, abszolút igazság és megoldás nem áll a hatalmunkban, nem mi rendelkezünk vele. Pál apostol így határozza meg egyszer s mindenkorra szóló érvénnyel a keresztyén ember életének titkát, meghatározó jellegét: „Úgy tekintsen minket minden ember, mint Krisztus szolgáit és Isten titkainak sáfárait. Márpedig a sáfároktól elsősorban azt követelik meg, hogy mindegyikük hűségesnek bizonyuljon." (1Kor 4,1-2)


Mészáros István temetésén Bölcskei Gusztáv igehirdetésének textusa ez az ige volt.


Mészáros Istvánnal pataki diákéveink alatt kerültem kapcsolatba, és ez a kapcsolat megmaradt mindvégig. Saját elbeszéléseiből is ismertem lelkipásztori elhivatottságát. Korán elkezdte az igehirdetés munkáját. Nemcsak mint felsős gimnazista prédikált rendszeresen legátusként a három nagy ünnepen Tiszáninnen különböző gyülekezeteiben, hanem a háború alatt, amikor a front elsodorta egy időre a lelkipásztor családot Pácinból, ő mint ötödikes gimnazista (15-16 évesen) végezte az istentiszteleti szolgálatokat szülőfalujában, Pácinban. Tudtam azt is, hogy a teológia elvégzése után sem hagyta abba tudományos továbbképzését és teológiai studírozását, de mindig az igehirdetést tartotta elsőrendű munkájának. Nem egyszer megtörtént a két cikluson át tartó püspöki munkája alatt, hogy otthagyott tanácskozásokat vagy illusztris vendégeket, mert a gyülekezeti bibliaóra ideje érkezett el, és nem ismert semmi fontosabbat annál, mint az igehirdetés, akár egy bibliaórán is.


A kisgyőri parókián - emlékezve arra, hogy abban az időben sok jó képességű lelkipásztort tudatosan tettek városoktól, főutaktól és -útvonalaktól távoli helyekre és hagytak ott, így is mondhatnám: kisgyőri magányában - az intenzív lelkipásztori munkája mellett ugyanolyan intenzíven foglalkozott a teológiával is, és a kezdeti időkben petróleumlámpa mellett olvasta Barth Károly magvas műveit, vagy írta szintén magvas, a teológia és a filozófia kérdéseivel foglalkozó cikkeit. Barth Károly és az ún. dialektika teológia indította el őt is - elsősorban Nagy Barnának, a pataki teológia rendszeres tanárának közvetítésével és hatására -, hogy a rendszeres teológiával, ezen belül a filozófia és etika kérdéseivel foglalkozon. Ahhoz a teológus nemzedékhez tartozott, akiknek alig adatott meg, hogy külföldi egyetemeken is gyarapíthassák tudásukat. (Többszöri meghívásra és ösztöndíj odaítélése ellenére csak 1982-ben kapott lehetőséget - útlevelet -, hogy Princetonban tanulhasson.) Barthot nem hallgathatta Bázelben, de hallgathatta Sárospatakon, amikor 1948-ban ott járt és előadásokat tartott a teológián. A Theológiai Szemlében (1978/1-2) „Barth tanítása a teológia lényegéről és feladatáról" címen írt cikke a teológia és filozófia mélységeit megjárva is világosan foglalja össze a barthi, az „újreformátori" teológia lényegét. Ennek elolvasása ma is ajánlatos azoknak, akik rövid úton meg akarják ismerni azt. Már a '60-as években elkészíti doktori disszertációját, de csak 1978-ban van lehetősége a doktori cím elnyerésére. Disszertációjának címe ez volt: A kijelentés és történelem hermeneütikai kapcsolatának kérdése.


Bár a pataki teológia 1951-ben megszűnt (akkor is voltak, akik ezt inkább így mondták: ideiglenesen bezárta kapuit), az egyházkerületben mindig voltak lelkipásztorok, akik tovább képezték magukat, sőt egymásra találva együtt is végezték ezt az önképzést. a '70-es években már az egyházkerület szervezésében alakultak meg a különböző teológiai szakcsoportok. A rendszeres teológiai szakcsoportnak Mészáros István lett a vezetője, és irányításával értékes diszkussziók folytak, és dolgozatok születtek a csoporton belül. 1978-ban egyházkerületi főjegyzővé, a politikai változások idején, 1990-ben püspökké választották. A '80-as évek végén a Miskolcra kihelyezett katechetikai képzésben az egyháztörténet tanítását vállalta, a pataki teológia újraindításától kezdve pedig a rendszeres tanszék vezetését látta el nyugdíjazásáig.


Áttekintve életét és munkálkodását, érthető és illő volt az, hogy temetésekor olyan nagy gyülekezet adott hálát érte, és emlékezett a minden rábízott munkában hűséggel végzett szolgálatára. Gyászjelenté-sének egyik igéjét érte hálát adva mondhatjuk el: „Az értelmesek pedig fénylenek, mint az égnek fényessége; és akik sokakat az igazságra visznek, miként a csillagok, örökkön örökké." (Dán 12,3)


Benke György


ny. teológiai tanár, Bogács

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább