„Kincset érő kövek” - Gondolatok egy kiállítás kapcsán
LX. évfolyam 2. szám / Abaúji Egyházmegye2007. január 21. és február 16. között a Budapest Budai Egyházközség terme adott otthont az Ekhardt Júlia fotóiból készült, abaúji református templomokat bemutató kiállításnak.
A megindító szépségű fotók (százkét templomról a katalógus füzetben) mellett a kiállítást megnyitó beszédek egyik központi kérdése volt, hogy Abaúj kis falvai ritka kivétellel a stagnálás, pusztulás, reménytelenség, kihalás veszélyével néznek szembe. A hangnem természetesen nem a szociofotók sokkoló módszereit idézte, hanem a gyönyörű templomok csendes elgondolkodtatását.
Ilyen töménységgel, ilyen mennyiségben még nem találkoztam a református templomok meglepően egységes festett, faragott fa berendezéseivel, kazettás mennyezeteivel. Ismertem a különbséget korábban is a szinte szabványos kinézetű barokk katolikus templomokhoz képest. Most felmerült bennem, hogy a reformációt és ellenreformációt megelőzően a katolikus templomokra is jellemző volt a ma csak református templomokban látható népi formakincs, és ettől éppen az ellenreformáció hulláma távolodott el? Vagy pedig a reformáció hozott létre új típusú templombelsőt?
Egy templomról esett szó csak Abaújban, amelynek már végképp nincsen gyülekezete, minden mozdíthatót elvittek belőle, és a puszta falak vannak már csak. A többséghez azonban egy-két tucat emberből álló gyülekezet tartozik még.
Ismert koncepció szerint a turizmus mentheti meg az országnak ezt a leszakadt sarkát. Sok faluban a hétvégi házak tartják fent a még működő település jelleget. A zajos, zsibongó, látványra éhes turizmust - mint mentőövet - értetlenül hallgatom bármely tájegységről is legyen szó.
Ezeket a képeket nézve, ezeket az előadásokat hallgatva egy másik jövő lehetősége merült fel bennem.
Vizsolyban az önálló lelkészt a helyi 50 fős gyülekezet nem tudná eltartani. De van egy tágabb, 200 fős közössége is, tagjai bár Kanadától kezdve a fővároson át a környező városokig sokfelé laknak, mégis kötődnek ehhez a templomhoz. Nekik Vizsoly van olyan fontos, hogy tagságukkal és befizetéseikkel fenntartsák a vizsolyi önálló gyülekezetet.
Tulajdonképpen a többi, kevésbé neves templomhoz is kellene támogató gyülekezetet szervezni. Mert a templomok üresek az élő gyülekezet nélkül. És a messzi városokban az elköltözöttek nem mind alakítanak önálló gyülekezetet, nem épülnek mindenütt új templomok. Szétszóródnak az emberek, közösségek, elmúlnak érzelmek, a derűs tekintetek.
Egyre több községben alakulnak az ott lakók és az elszármazottak közös egyesületei. Évente egyszer találkoznak, hazalátogatnak az unokák, elköltözöttek és az „elüldözöttek".
Hallhattuk, hogy a vizsolyi templomban van egy latin felirat, amely magyarul valahogy úgy hangzik: ha itt nem imádkozol, akkor menjél ki. Most akkor imádkozni fognak a turisták, vagy ne jöjjenek be?
Ha a falu utána tudna nyúlni az elköltözötteknek, akkor elvileg új helyzet állhatna elő. Nem a gyülekezet szűnik meg, csak egyes tagjai költöznek messzebb, de a lelki szálak nem kell, hogy elszakadjanak.
A falvak újra benépesülése, valami régvolt helyzet megismétlődése nem várható. Viszont a városba költözötteknek szembe kell nézniük a városi életforma minden hátrányával. Ezek a néptelenedő falvak talán megszólíthatnák az elköltözötteket, vagy akár azok gyerekeit, hogy jöjjenek vissza, legalább nyári kirándulások, gyerek-nyaraltatás, téli szünetek erejéig, amolyan kétlaki életmódot folytatva. Legtöbb esetben elmúltak már azoknak a személyes ütközéseknek az emlékei, amelyek az elköltözéseket kísérték esetenként.
Mára a régi falu temploma amolyan mitikus eredet jelképe is. Nem kell Egyiptomba, Ázsiába, Amerikába menni messzi piramisokért, lélegzetelállító tájakért. Itt vannak ezek a falvak, a szívélyesség emlékeivel, a derűs szemekkel, meghitt tájakkal, és nem utolsó sorban a kis falusi templommal.
Szinte fizikailag is megtestesíthetik ezek az épületek az elmélyülő imádkozás békéjét. Távol a városok zajától, lökdösődő forgalmától. Ne várják a falvak, hogy idegenek jönnek felfedezni a tájat, és gyógy-centrumot építve, a faluból skanzent csinálva, a helyieket portásnak alkalmazva, házaikat felvásárolva oldják meg a problémákat. Nyúljon a falu a távol kerültek után. Sajátos ízeivel, gyümölcseivel, csendjével, állataival, kukorékoló kakasaival többet adhat, mint valami szórakoztatókombinát. És a gyülekezetével. A városban elmagányosodott embereknek a fásult, hajszolt életébe derűs pillanatokat szerezhetnek. És a városiaknak is addig kellene e kis falvak gyülekezetei, templomai, házai, lakói felé fordulniuk, amíg vannak, amíg vissza tudnak köszönni, amíg el nem múlnak.
Fáy Árpád
Alsóvadász-Budapest
Kapcsolat
Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com
Kitekintő RSS
- Elhunyt Demes András az utolsó magyarul prédikáló lelkész Argentínában
- Re:formálj! - Elindult a regisztráció a Csillagpontra
- V. bibliaismereti verseny
- A tanítványság kérdései - Kereszt-kérdések konferencia
- „Egy házunk van" teremtésvédelmi konferencia
- Szeretethíd: elindult a regisztráció
- Missziói lelkésztovábbképzés sorozat - Lelkésztovábbképzés Michael W. Goheen előadásaival
Pályázatok RSS
- Vezetői pályázat
- Megvalósult az EGYH-KCP-17-P-0168 azonosítószámú pályázat „Tiszáninneni templomépítési program” alprojektje
- Megvalósult az EGYH-TAB-20-P-0019 azonosítószámú pályázat „2020. évi egyházi táborok és közösségi célú projektek támogatása”
- Megvalósult az EGYH-EOR-20-P-0072 azonosítószámú pályázat
- Megvalósult az EGYH-KCP-17-P-0168 azonosítószámú pályázat „Tiszáninnen értéknövelő támogatás” alprojektje
- Megvalósult az EGYH-KCP-16-0097 pályázat
- Megvalósult a EGYH-ESZK-19-0023 pályázat
Napi lelki táplálék
…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a
Jób 4
Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?
(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)
– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).
EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!
Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő.
Dicsérje Őt a köd is!
Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!