Dr. Enghy Sándor

LX. évfolyam 3. szám / Tudós lelkipásztoraink

Minden élő ember alapvető tapasztalata a halál, melynek megértése nem csupán egy egyszerű elméleti probléma a sok közül, hanem létkérdés. Nemcsak azért, mert a halál az ember létezését érintő probléma, hanem mivel létének minősége múlik azon, mit kezd a halállal. Aki a halálban csak győztes hatalmat lát, amelytől félni és rettegni kell, az reménytelenségben megkeseredett ember marad.

A halál közeli élmények tapasztalata, hogy a halál kísérőjelensége a fény. Mintha bibliai üzenet hordozója lenne ez a mai tapasztalat: a halált sohasem önmagában kell megértenünk, mert akkor fennáll annak veszélye, hogy valóban nincs értelme az életnek. A halált a világosság összefüggésében érthetjük jól, ha tudatosítjuk, hogy a világosság nem csak kísérőjelensége a halálnak, hanem amint Isten a teremtésben győzelemre vitte a világosságot a sötétséggel szemben, már a teremtés kezdetén hirdetve mindenek célját, az életet, ugyanúgy gondoskodik Ő az újjáteremtés erőinek, az életnek a végérvényes győzelméről is.


A halál erős kézzel formál, mélyen tud belenyúlni az életbe. Az Ószövetség bizonyságtétele szerint a halál eszköz Isten kezében, mellyel Ő az életet alakítja. Akik ezt értették, formálódtak is az Ószövetségben, akik nem értették, lázadtak mindenféle szenvedésben, mert nem hitték el, hogy a keserűség minden formájának célja az áldás, az élet. Isten szép életre teremtette az embert, s az Ószövetség emberét a halál is erre a szép életre akarta tanítani. Ennek megértésére nyit utat az Ószövetség.


A mindennapi élet tapasztalata valóban az, hogy ahol a fény, ott az árnyék.


A halál tehát megtalálható az élet minden területén, és győzelmének jeleit hirdeti az élet, de győzelme mégis a legnagyobb vereség csupán, mert végül a halál által is csak teljesen Istené lesz, az Ő halottja marad az ember a halálban, ezért a halál is az élet győzelmét jelenti.


Isten azonban nemcsak a halálban akarja magáévá tenni az embert, hanem földi életében is. Az életnek ezt az értelmét segíti megtalálni az Ószövetség, miközben apró tapasztalatokon keresztül szoktatja hozzá az embert a jó végső győzelméhez, és biztosítja őt Isten jóindulata felől, aki diadalra viszi a jót a rosszal, az életet a halállal szemben.


Az embernek mindennapjaiban komoly kérdéseket vet fel a jó és rossz problémája, az élet és halál harca. Nem akar kevesebb lenni doktori munkám, mint keresés, mely abból a vágyból fakad, hogy Isten adja meg az élet-halál kérdésére a választ. A világ számára persze sokféle válasz létezik. Természetes, hogy én teológiai választ keresek és előttem járó mestereimtől tanulva, beállítottságomból fakadóan ezt az Ószövetség bizonyságtételében kerestem.


Az Ószövetség az életet Isten-ember viszonyában képzeli el, melynek alapjait Isten a teremtésben vetette meg. A teremtés egyedülálló tevékenységét a héber Biblia azzal is kifejezte, hogy a „bara" igét a teremtéssel kapcsolatban kizárólag erre az Istent és csakis Őt jellemző tettre engedte alkalmazni. Ez a tény önmagában véve is hirdeti: Ő az egyetlen Úr. Ha pedig Ő az egyetlen, akkor rajta kívül nincs más ura sem az életnek, sem a halálnak.


Az élet fogalmának meghatározását sok irányból lehet megközelíteni. Az Ószövetség emberének életét nem a halál utáni élet váradalma befolyásolta legjobban. Elsősorban nem az előrenézés, hanem a visszatekintés volt az élet megfogalmazásának alapja. A kezdet volt a meghatározó, és a kezdet foglalta magába a célt is. Még pontosabban: nem maga a kezdet volt a meghatározó, hanem Aki a kezdetet meghatározta, az határozta meg a célt is. Isten volt a kezdet, ezért volt Ő az élet végcélja is. Aki visszanézett, az tudhatta csak, ki a Teremtő, az mérhette fel reálisan a jövendőt, az újjáteremtés esélyeit. Aki így értette a Teremtőhöz kötött élet lényegét, az soha nem látta azt értelmetlennek, hanem tudott annak kialakuló voltáról, sőt arról is, Aki azt alakítja. Márpedig Isten szövetsége nem korlátozódott az Ószövetségben a halál által uralt életre, hanem magába foglalta a halál megsemmisítését és az örökkévalóságot is (Ézs 25,8; Dán 12,1-3).


Mindennek megértése és megértetése tanulmányi munkám célja. Gyülekezeti szinten ez természetes, hiszen csak erről van értelme prédikálni, mert ez a segítség. A bibliai teológia sem tehet mást, ha nem akar mellébeszélés lenni. Mindezt az Ószövetségnél kezdeni kézenfekvő, hiszen azzal kezdődik a Biblia. Csak annyival jutok majd tovább elért eredményeimnél, melyeket doktori dolgozatomban összegeztem, amennyivel tovább élek. Felismeréseimben a halál ténye engem is formál, de csak az életért, s tanulmányaimnak is csak annyi értelme lesz, amennyiben az életet teszi minőségivé. Az enyémet és másokét.


Enghy Sándor

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább