Zenés áhítatok a Deszkatemplomban 2007 adventjében

LXI. évfolyam 1. szám / Borsod-Gömöri Egyházmegye

Éppen tíz évvel ezelőtt szakadt meg templomunkban egy zenés áhítatsorozat, amelyben havonta hangzott fel orgonamuzsika a vasárnap délutáni istentiszteletek keretében. 1997. december 7-én lett volna következő alkalom, ám 4-én csütörtökön a Deszkatemplomnak már csak hamuvá lett romjait találtuk. Az orgona semmivé olvadt.

Az új templom és az új orgona felépülése (2000) óta csak szórványosan volt egy-két koncert, zenés áhítatsorozatot, rendszeres zenés istentiszteleteket azonban nem szerveztünk.


Új kezdeményezés tehát, hogy az adventi időszaknak mind a négy vasárnapján orgonazenés áhítatot tartottunk. Ezzel egyszersmind hagyományt szeretnénk teremteni, hogy a karácsony előtti készületi időben a zenével is elősegítsük a hallgatóság lelki épülését, elcsendesedését, hogy a hirdetett Ige mellett az ars musica - Luther meggyőződése szerint Isten adománya - is szolgálja az advent lelkében való elmélyedést.


Áhítatainkat gyülekezeti ének vezette be, majd igeolvasás és imádság után következett az ötven perces orgonazene, végül a „Mi Atyánk"-kal és gyülekezeti énekkel zártuk az istentiszteletet. December 2-án Mátyus Gabriella orgonaművész játszott, aki a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára és a hejőcsabai református gyülekezet kántora. Műsorát Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) két szonátája: a B-dúr és d-moll keretezte. Utóbbi a Vater unser im Himmelreich (Mennybéli felséges Isten) kezdetű ének variációs feldolgozása. A megtestesülés teljes gondolatkörét átfogja Ambrusnak (†397), Milánó ókeresztyén püspökének biblikus, szép hymnusa: Veni redemptor gentium. Gárdonyi Zoltán (1906-1986), egyházunk kitűnő zeneszerző-zenetudósa komponált ebből az énekből a múlt század derekán korálfantáziát, amely a műsor negyedik darabjaként hangzott el. Az ókori hymnus német változatát Luther Márton készítette el Nun komm der Heiden Heiland (Jöjj népek Megváltója) címmel. Ez az ének a protestáns egyházak legjelentősebb adventi énekévé vált, számtalan feldolgozása közül Dietrich Buxtehude (1637-1707) egyszerű és meghitt változatát hallhattuk. Az áhítat közepén J. S. Bach (1685-1750) a-moll prelúdium és fúgáját mutatta be a művésznő. A műsorban szépen kidomborodott az antikvitásban gyökerező és a reformáció korában megújuló énekhagyomány, mellyel hitünket ma is táplálhatjuk, valamint a protestáns zeneszerzők erőteljes és fantáziadús művészete.


Sepsy Károly játszott advent második vasárnapján, aki a debreceni Nagytemplom orgonaművész-kántora volt a legutóbbi időkig. A debreceni teológiai akadémián lelkészhallgatók nemzedékeinek tanított gyülekezeti éneket, harmónium- és orgonajátékot. Nyugdíjba vonulása óta is rendszeresen ad hangversenyeket. Buxtehude d-moll passacagliáját játszotta elsőként, melynek ismertetőjéből megtudtuk, hogy éppen Buxtehude volt az, aki lübecki szolgálati helyén szervezett adventi koncerteket: Abendsmusik-okat. J. S. Bach virtuóz Dór tokkátája mellet a lipcsei karnagy három korálfeldolgozását is hallhattuk: Jesu meine Freude; In dulci jubilo; Gelobet seist du Jesu Christ. Igazi csemegeként szolgált a francia romantikus Alexandre Guilmant (1837-1911) orgonista szerző Pastorale-ja, Feike Asma kortárs holland szerző két karácsonyi korálvariációja és a szintén kortárs kanadai francia Denis Bedard In dulci jubilo feldolgozása. Lenyűgöző Sepsy Károly lelkesedése a legkülönfélébb hangszínváltozatok és a modern, de befogadható orgonaművek iránt.


December 16-án evangélikus muzsikust üdvözölhettünk a Deszkatemplomban Finta Gergely orgonaművész személyében, aki az Evangélikus Hittudományi Egyetem docense, ugyanennek az egyetemnek a kántor szakán tanár és a zuglói evangélikus gyülekezet kántora. Műsora Mária hálaénekének, a Magnificatnak a különböző feldolgozásaira volt felfűzve. Az észak-német orgonás művészetet Buxtehude Magnificat primi tonija képviselte: változatos hangszínek bemutatásában és a canticum veressorainak szemléletes ábrázolásában gyönyörködhettünk általa. Jean Francois Dandrieu (1682-1738) francia barokk orgonista szerző Magnificatja a tipikus francia orgonaszvit hangszíngazdagságát és ötletességét villantotta fel. A lüneburgi tabulaturáskönyvének két egyszerű tétele a Magnificat gregorián zsoltártónusát dolgozza fel. J. S. Bach Magnificat-fúgája a német területen használatos Magnificat-tónus dallamára épül. A francia orgonazenéhez kapcsolódik a nagy Bach háromrészes műve: Piece d' orgue. A már említett adventi éneknek (Nun komm der Heiden Heiland) gyönyörűen kidíszített feldolgozását Bach 18 lipcsei koráljából játszotta az orgonaművész. A latin szövegű hymnus (Veni redemptor) pedig a hallei orgonista Samuel Scheidt (1587-1654) öttételes, a gyülekezeti ének és az orgona váltakozására alapuló feldolgozásában hangzott el. Az áhítat középpontjában Mendelssohn egyik kevésbé ismert művét hallhattuk: D-dúr Andante.


Az utolsó áhítat előadója Varga László orgonaművész volt, a Deszkatemplom kántora, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára. Műsorán protestáns barokk szerzők darabjai és mintegy az egész sorozat lezárásaként Mendelssohn d-moll prelúdium és fúgája szerepeltek. A program gerincét J. S. Bach művei alkották: a G-dúr prelúdium és fúga vidám hangvétele és csillogó-villogó karaktere méltó ráhangolódás lehet a karácsonyi örömökre; a szerző rövid korálfugettái indították az orgonistát arra, hogy mindegyik után eljátssza az énekek egyszerű harmonizálását a 17. századi Hasslertől, Scheintól illetve egy tételt a saját feldolgozásában: Christum wir sollen loben schon; Gelobet seist du, Jesu Christ; Gottes Sohn ist kommen; Herr Christ, der einige Gottes-Sohn; Lob sei dem almächtigen Gott; Nun komm der Heiden Heiland. Az észak-német Nikolaus Bruhns (1665-1697), Buxtehude tanítványa volt. Szépséges korálfantáziájában a Nun komm der Heiden Heiland szólalt meg. A 18. századi Johann Walther nemcsak zeneszerzőként tette híressé nevét, hanem azzal is, hogy zenei lexikont szerkesztett. Átiratában a jeles olasz hegedűművésznek, Giuseppe Torellinek a d-moll concerto-tételét hallhatta a gyülekezet.


Istennek legyen hála, hogy Fehér Norbert lelkipásztorral az áhítatokat megszervezhettük, és népes közönséggel élvezhettük a musica sacra isteni adományát. Soli Deo gloria!


Miskolc, 2008. február 24.


Varga László

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább