Államiasítás – államosítás

LXI. évfolyam 3. szám / Visszaemlékezés

1948 felé - néhány református aspektus (A magyar református közoktatási intézmények államosításának 60. évfordulójára)

ereményi Géza A tanítványok című filmben megadja a választ, és így a nézőben röviddel később megfogalmazódik a kérdés: valóban, hogyan lehetséges, hogy a még zajló háború napjaiban kidolgozták és elkezdték az 1945-ös földosztást?


A válasz persze egyszerű: Magyary Zoltán és kutatócsoportja az Egyetemen még a háború előtt felmérte a földbirtokokat és meghatározta az új birtokpolitika szempontrendszerét.


Azóta is motoszkál bennem a kérdés: milyen tendenciák, milyen erővonalak készítették elő az iskolák államosítását?


Az utókor már látja, hogy az államosítás a kommunista diktatúra erőszakos műve, több helyen brutális félelemkeltéssel, másutt a gyűlöletre épített propagandával verték keresztül akaratukat. A kortárs források igyekeztek inkább társadalmi igényként és konszenzusként feltüntetni az iskolarendszer átalakítását.


Az államosításnak nevezett folyamat során - úgy tűnik, több, párhuzamosan zajló és ható folyamat összegződött.


E folyamatok között a hosszú távú folyamatok sorába tartozik az államiasítás: az állam irányító beavatkozása az oktatásügybe (iskolafenntartás, tankötelezettség, iskolarendszer átszervezése), az iskolareformok, a szekularizációs folyamatok és az új ideológiai-hatalmi rendszer kiépítése.


 



Mekkora az állam jogköre? Az államiasítás folyamata



Az állam beavatkozása a közoktatásba nehezen értelmezhető az államegyház keretei között. Ezért talán a Ratio Educationis felvilágosult abszolutista iskolareformját tekinthetjük kezdőpontnak. Mária Terézia már korábban, 1769-ben deklarálta az uralkodó legfőbb rendelkezési és felügyeleti jogát az oktatásügy felett, amikor a nagyszombati katolikus egyetemet királyi egyetemmé nyilvánította. A Ratio Educationis úgy nyilvánította ki az állami irányítás és felügyelet jogát, hogy az egyházi intézmények fenntartásában nem vállalt érdemi részt. Az iskolák szervezésében (alapítás, fenntartás) a földesúri segítség jelentős maradt.


Az 1868. évi népoktatási törvény már mások számára is lehetővé, (egyházi iskola hiányában) az önkormányzatok számára pedig kötelezővé tette a népoktatás megszervezést. Az önkormányzatok kaphattak államsegélyt, az egyházak 1907-ig nem. Ekkor az ún. „lex Apponyi" rendelkezett arról, hogy ahol az egyházközségek és községek nem tudják az elvárt díjat fizetni a felekezeti iskolák tanítói számára, ott igénybe vehetik az állami kiegészítést.


A két világháború között a kistelepülések egyházi iskoláinak tanítói mind államsegélyben részesültek. Törvényesen előírt fizetésük 50-90%-át személyenként igényelte az illetékes egyházközség vezetője az állami tanügyi hatóságtól. (A fizetés egy kis részét tette ki az illetményföld, szolgálati lakás, kert.)


 



1. táblázat: Népiskolák az 1898/99. és az 1946/47. tanévben (iskolaszervezők szerint)



 


Az állami népiskolai oktatási részvétel változása nyomon követhető a 1899. és 1947. évi adatokat összehasonlítva. Az ortodox iskolák számának drasztikus csökkenése a trianoni békediktátum következménye lehet, a zsidó iskolák számának tragikus megfogyatkozása a vészkorszak (valamint nem tisztázott mértékben a kivándorlás) - hatása. Az állami iskolák aránya szembetűnően emelkedett. Mivel nincs olyan adatunk, hogy az állami iskolák csak a trianoni határok között szerveződtek volna korábban, a jelenséget az magyarázhatja, hogy 1900 után új iskola túlnyomó részben állami iskolaként szerveződött - nyilván kiemelt szerepe volt Klebelsberg iskolaépítési programjának. Iskolaátadásról is tudunk.


Az adatsor egyébként még egy másik problémára is irányítja a figyelmünket. A hivatalos oktatáspolitika a mai alapfokú iskolarendszert is elaprózottnak tartja: 2007-ben 3418 általános iskolai feladatellátási helyet regisztráltak Magyarországon. (Igaz, más generációs összetételek között, de a népesség 1949-ben 9,2 millió fő volt, 2007-ben 10,0 millió fő volt.)


Az 1920-as években megkezdődött infrastruktúra-fejlesztést az alapfokú oktatás tartalmi fejlesztése követte (figyeljünk a sorrendre!). Már 1928-ban kezdeményezték a 6 osztályos népiskola 8 évfolyamosra bővítését, amit az 1940. évi 20. törvény kötelezőként rendelt el. Az átalakulás a háborús évek alatt is folytatódott, de az iskolák nagyobb része osztatlan iskola maradt.


A tankötelezettség első, gyenge formáját az 1806-os (II.) Ratio Educationis mondta ki. Ha egy fiú vagy leány nem járt rendszeresen iskolába, pedig kellő közelségben van iskola, akkor szülejét meg kell fenyíteni. Az 1868-as népoktatási törvény szerint 6-12 éves korig az elemi népiskolába, 15 éves korig az ismétlő iskolába kellett járni A tanköteles kort 1940-ben 14 évre növelték.


 



 


Az általános iskola, mint modernizációs kiszorítósdi.



A II. világháború végén azonban néhány hónap alatt kidolgozták az általános iskola új rendszerét. Az átalakításról Dálnoki Miklós Béla miniszterelnöki rendelete döntött (1945. aug. 16.). A reformot még a választott országgyűlés összeülése előtt jóváhagyták.


Mészáros István rámutat, hogy az átalakításnak társadalmi-politikai indíttatása volt, nem pedig pedagógiai. A jó szándékú (?) ideológiai elképzelések győztek a realitások fölött. Az ígéretek szerint egységes, minden társadalmi réteg számára azonos szintű oktatást biztosító rendszer jön létre. Kovács Máté szerint „valóban demokratikus lehetőség." A reform lényegi eleme a szaktárgyi / szaktanári oktatás bevezetése volt. Ezt a városokban, polgári iskolák átszervezésével és a nyolc évfolyamos gimnáziumok leépítésével lehetett teljesíteni. Azaz a kistelepülési általános iskolák hátránya gyakorlatilag a startvonalról adódik.


Az egyházakkal nem tárgyaltak a továbbfejlesztésről, és az egyházak nem tiltakoztak az általános iskola bevezetése ellen. „Ennek feltételezett okai: iskolafenntartási joguk nem csorbult; a tanterv anyaga minden tekintetben elfogadható volt számukra; az átalakítást hosszabb időre tervezték, addig, amíg az egyes iskolák átállításának feltételei megteremtődnek; jelentős anyagi segítségre számítottak az államtól az ígéretek alapján."


Németh László viszont így érvel az általános iskola ellen: „egész másképp érdeklődik, gyúl, tanul, aki előtte áll a serdülésnek, mint aki utána. Alsóbb és felsőbb fokú oktatás között a természetes határ a tizenkét év". Az általános iskolának nincs olyan háttérintézménye, ahol a lemaradó diákokat a saját lehetőségeik szerint oktathatják. A középiskolára kevés a négy év. Így az általános iskola nem éri el társadalmi célját - írja Németh László.


Az állam szerepe a tankönyvkiadásban is erősödött. Az Országos Köznevelési Tanács Tankönyvi Bizottsága 1945-ben 1208 tankönyvet vizsgált felül, ebből 194 kötetet engedélyezett változatlan használatra, 344-et átdolgozás után lehetett kiadni; 670 kötetet kivontak a forgalomból. (Megjegyezzük, hogy a református egyházi főhatóság által benyújtott 92 tankönyvből csak 20%-os volt az elutasítási arány az országos 55%-kal szemben.)


1946-ban az MKP már azt követelte: „kötelezővé kell tenni az összes iskolákban - beleértve az egyházi iskolákat is - az egységes, állam által kiadott tankönyvek használatát". Az állami tankönyvkiadást a papírhiány és az infláció késleltette. A Vallás- és Közoktatáügyi Minisztérium 1947-ben már törvényjavaslatot dolgozott ki, miszerint a hittankönyvek kivételével csak a VKM által kiadott tankönyvek használhatóak valamennyi iskolában. A javaslatot nem fogadták el, a helyette kiadott miniszteri rendelet az egyházi iskolákat kivéve határozta meg az állami tankönyvek használatának kötelezettségét.


Összefoglalva: az államosítás előzményeként az állam irányító szerepe egyre nőtt a közoktatás területén; az állami iskolák aránya nőtt; a tanköteleskor kitágítása és a két egymásra torlódó átszervezés (8 évfolyamos népiskola, majd általános iskola), illetve a háborús válság valamint az új rendszer társadalompolitikai ideológiája készítették elő az államosítást. Ehhez társult az általános gazdasági válság, a hiperinfláció, amely az alapítványi jellegű forrásokat és bázist elértéktelenítette; a földbirtok-viszonyok átalakítása és egy iskolafinanszírozási válság.


Az államiasítás folyamata tehát fokozatosan és elkerülhetetlenül kiterjedt; de csak politikai érdekekkel magyarázható, hogy az államosítás éppen úgy valósult meg, ahogyan az megtörtént.


 



Látszattárgyalások



Keresztury Dezső kultuszminisztersége idején még tárgyalások folytak arról, hogy - elsősorban a kistelepüléseken - a felekezeti iskolák összevonásával általános iskolát hoznak létre. Ortutay Gyula 1947 márciusától lett oktatási miniszter, ekkor már az érvelés inkább az MKP (Magyar Kommunista Párt) propagandáját tükrözte.


Ezek az évek a keserűkoalíciós évek. A megszálló szovjet hadsereg támogatásával egy kisebbségi párt egyre több területen érvényesítette akaratát, sakkban tartva a legerősebb kormánypártot - és ebben a kettős párttagsággal rendelkező kisgazdák komoly segítséget jelentettek.


Az iskolák államosítása már a XIX. században felmerült. A Tanácsköztársaság (Kommün) el is rendelte, de bukása után nem hatályosult. 1945 után újra felmerült a kérdés, de a vitákat csak a politikai szféra radikális lépései döntötték el.


Ortutay Gyula 1948. május 15-én számolt be arról, hogy az előző napi Minisztertanács elrendelte a tárgyalásokat az iskolák államosításáról. Harminckét nap múlva elfogadták a törvényt.


A légkört Ortutay Gyula mondata jelzi: „Ha ellenállásba ütközünk, ha lelki terrorral és félrevezető izgatással próbálják megtéveszteni népünket, ha harcolni kezdenek a magyar népi demokrácia és az ifjúság alapvető érdekei, jogai ellen, akkor természetesen azt is tapasztalni fogják, hogy a demokráciának nem csak türelme, hanem eltökéltsége is van."


A Szociáldemokrata Párt 1948. áprilisában még az egyházi iskolák elsorvadását tervezte, az új, vonzó állami általános iskola elterjedésével. A pártfúzióval létrejött MDP (Magyar Dolgozók Pártja) június 14-én követelte „a demokratikus nevelés egységének biztosítására... a tanügyigazgatás egységességét és korszerű reformját, az egyházi iskolák államosítását, az egyház hitoktatási jogának és a papnevelő iskolák egyházi jellegének csorbítása nélkül."


Közben megindultak az egyeztetések az egyházakkal. A római katolikus egyház részéről Mindszenthy József esztergomi érsek május 24-én kinyilvánította, hogy készek a tárgyalásokra, de nem az iskolák államosításáról, hanem a korábbi sérelmek kezeléséről (egyesületek, cenzúra, napilap).


A Magyarországi Református Egyház és az állam között egy Megegyezés körvonalazódott, az állam és egyház viszonyáról. A református egyház képviselői részt vettek egy első egyeztető megbeszélésen. A tárgyalás emlékeztetőjének egy rövid részlete:


„Dr. Papp Ferenc (konventi tanügyi előadó): ...Viszont a Tiszántúlon egymillió református lakik és csak egy gimnázium maradna...


Ortutay Gyula, vallás- és közoktatási miniszter: Tovább nem tudunk most menni."


A református egyház ígéretet tett arra, hogy a kérdést illetékes egyházi testületei a legrövidebb időn belül tárgyalják. Ennek dátuma június 2-3, és június 14 volt. Ehhez képest a Minisztertanács május 28-i döntése nyomán a Szabad Nép másnap megjelentette, hogy „a kormánybizottság és a református egyház között létrejött a békés megegyezés az iskolák államosításáról".


 



A közvélemény megdolgozása



A hírek hatására megerősödött az állami propaganda és a civil társadalom talán utolsó bástyáinak (egyházi iskolák szülői közösségei) önvédelme.


A közvélemény úgy látta, hogy az iskolák államosítására társadalmi igény mutatkozik. A mára ismertté vált dokumentumok viszont arról tanúskodnak, hogy egy előkészített propaganda-akcióról van szó. Rákosi Mátyás 1948. április 15-én vetette fel a katolikus egyház elleni kampányharcot, mely az iskolák államosítását is magában foglalja.


A tervezett intézkedések közül néhány: az újjáépített iskolák állami iskolák lesznek. Az állami támogatás oly módon adható az egyházi iskoláknak, hogy állami pedagógusokat kölcsönöznek számunkra. Az egyházi iskolaszék jogköre csökken, az igazgatóé megnő. A református és evangélikus egyháznak az eddiginél nagyobb juttatást kell adni, de 20 év alatt e támogatás teljesen megszűnik.


Az MKP Értelmiségi Osztálya május 5-én javaslatot tett az államosítás időpontjára: a szorgalmi idő végén, de július 1-én már az állami fizetést folyósítsák. Teljes titoktartással kiválasztottak 4460 igazgatót, havonta hajtották végre a személycseréket. Az elsős beíratások időpontját szeptemberre halasztották.


Az MKP Propaganda Osztály is azt hangoztatta: az államosítás „jó a szülőknek, jó a tanulóknak és jó a tanítóknak. Az iskola nem csak demokratikus, hanem olcsó, jobb lesz /egységes tankönyv biztosítva.../ A tanítónak jó, mert anyagi helyzete javul, kiszolgáltatottsága megszűnik."


Az MKP Szervezési Osztály figyelme kiterjedt arra, hogy államosítás helyett demokratikus iskolareformról beszéljenek. Parasztasszonyokat, népszerű orvosokat kellett megnyerni. A helyi nagygazdákat megfélemlíteni tervezték és szembeállítani a pappal. A jelentések szerint valódi hadjáratok folytak a vidéki településeken. „Pécsen az egyetemisták leagitálták az összes iskolákat".


Ennek eredményeképpen gyárak, üzemek dolgozói, helyi önkormányzati képviselőtestületek, nemzeti bizottságok stb. nyilatkozatokban követelték az iskolák államosítását. 150.000 vasmunkás, 60.000 textilmunkás, a soproni nagygyűlésen 15.000 résztvevő kérte a magyar közoktatás azonnali államosítását.


Szülői értekezleteken egy-egy előre felbérelt/felkért/beépített szülő közvetítette a propagandaszöveget. A tantestületekben ugyanezt a feladatot egy-egy pedagógus látta el. A parasztság számára brossúrát nyomtattak, amelyben elmagyarázták, hogy az iskolák államosításának „óriási jelentősége van a parasztság felemelkedése szempontjából." A Magyar Demokratikus Nőszövetség a szülőkhöz intézett levélben igyekezett meggyőzni a szülőket arról, hogy az állami iskola az ő érdekük is. A Propagandaosztály könnyen skandálható jelszavakat írt: „Tied a föld, tied a gyár - legyen tiéd az iskola is." Filmek készültek az állami iskola dicséretéről, amelyeket elsősorban a falvakba vittek.


Aki még ezek után is az államosítás ellen szót emelt, annak könnyen állásvesztés, internálás, népbíróság elé állítás vagy vagyonelkobzás járt.


„Falujáró pedagógusok" a helyi párttitkár kíséretében végiglátogatták az iskolákat, a pedagógusok panaszait párt-utasításra kikérdezték, hogy majd ígéretet tehessenek a sérelmek rendezésére. Eközben már a jövő kádereit is kinézték maguknak. Ügyeltek arra, hogy az iskolák hibáiért ne a tanító legyen a felelős. Szociális juttatásokat és magasabb bért ígértek. Az egyház ellen igyekeztek (még jobban) hangolni a pedagógusokat: „Az egyház nem hogy új iskolákat nem tud építeni, de a meglévőket sem tudja fenntartani, nem tud elegendő fizetést biztosítani a tanítóknak, a klerikális reakcióra nem lehet az új nemzedék nevelését bízni." A Pedagógus Szakszervezet - a kommunista párt befolyása alatt álló szervezet - nagy médianyilvánossággal nagygyűlést szervezett. Vidéki felekezeti tanítók szép számban voltak a résztvevők között.


Komlói pedagógusoktól érkezett levél: „A kormány szüntesse meg azokat a terrorisztikus módszereket, melyeket egyes egyházi funkcionáriusok a gyerekekkel, a szülőkkel és a tanítókkal szemben alkalmaznak."


Való igaz, hogy a felekezeti iskolák pedagógusainak egy része aktívan támogatta az államosítást. Ebben a megszédítő propagandának éppúgy szerepe volt, mint a helyi fenntartóval vagy egyházi személyekkel való eseti konfliktusoknak. Sokan úgy gondolták, kisebb konfliktust jelent a messzi államnak engedelmeskedni, mint pl. a helyi presbitériumnak.


Valóban súlyos anyagi gondok gyötörték a felekezeti iskolákat. Akik az egyházat vádolták, azt elhallgatták, hogy éppen az állam és párt intézkedései miatt vált fizetésképtelenné az egyház, és hogy helyenként a lelkészek saját javadalmukról mondtak le azért, hogy meg tudják tartani az iskolákat.


És valljuk be - mert ugyan nem ez volt a jellemző, de előfordult -, egyes helyeken az egyházközség vezetői valóban nem tudtak okosan együttműködni az iskolával, vagy megfelelően élni a rájuk bízott hatalommal.


A vallásszabadság hívei levelekkel, petíciókkal, gyűlésekkel próbálkoztak. „Miniszter úr ... ne a tanárok és a tanítók akarata szerint döntsön, hanem tessék megkérdezni a szülőket, mert csak ez felel meg a népi demokráciának. Káros lenne a szülők megkérdezése nélküli határozattal a nép nyugalmát felborítani, mert a felekezeti iskolák államosításába belenyugodni nem fogunk" - írták Békésről. Máriagyüdön százezres katolikus nagygyűlésről írtak tiltakozást: „Valótlan az az állítás, hogy az egyházi iskolák államosítása nem sérti a vallásszabadságot... Gyermekeink vallásos neveléséhez hozzátartozik a hit- és erkölcstan tanításán kívül az egész iskola nevelő munkájának vallásos szelleműsége..."


A katolikus egyház körlevélben tiltotta az egyházi személyek, szerzetesek állami iskolában való állásvállalást. Ezt a többség nélkülözések árán is megtartotta.


A megosztó taktika bizonyos eredményeket ért el. 1948 tavaszán adataink szerint elsősorban a római katolikus iskolák szülői köre tiltakozott aktívan. Ennek a magyarázata az lehet, hogy a katolikus egyház pontosan érzékelte az ellene indított támadást. A református presbitériumok már korábban deklarálták elkötelezettségüket az iskola megtartása mellett. A sajtóból ismert volt (az a manipuláció), hogy a református egyház tárgyalásokat folytat az iskolák átadásáról. A helyi gyülekezetek kivártak, illetve a Zsinatnak küldték be állásfoglalásukat: egy hét alatt 403 gyülekezet (kb. 30%). Egy vélemény sem támogatta az átadást. Azt is látnunk kell, hogy a református iskolák fenntartói a helyi gyülekezetek voltak, a fenntartás kimerítette tartalékaikat, várták, mi lesz az állami segítség.


A hatalomnak ürügyül jött a pócspetri ügy. Június 3-án az esti litánia után a római katolikus hívek iskolájuk védelmében, énekelve a községháza elé vonultak. Tisztázhatatlan körülmények között riasztólövés dördült el, majd egy rendőr puskája elsült és - mint a rendszerváltás után bizonyítani lehetett - halálra sebezte magát a rendőrt. Ezért a rögtönítélő bíróság Asztalos János plébánost szándékos emberölés bűntettében való felbujtói bűnrészesség miatt, Királyfalvi (Kremper) Miklós községi segédjegyzőt szándékos emberölés bűntette miatt nyolc napon belül halálra ítélte. Koncepciós per volt - és bevallottan figyelmeztetésnek szánták.


Ennek árnyékában elhalványult a soproni oszlatás. Mintegy kétezer főt kergettek szét levegőbe adott sorozatlövésekkel - miután a tűzoltók vízágyúi kifogytak.


1948. június 11-én miniszterelnöki utasítást juttattak el minden területi főigazgatósághoz, mely szerint az egyházi fenntartású óvodák, iskolák, a velük kapcsolatos kollégiumok és más intézmények épületeit, berendezéseit, felszereléseit és egyéb vagyonát az 1948. január 1-jei állapotoknak megfelelően „zár alá kell venni, s azokat elidegeníteni nem szabad."


 



Elállamosították. Működik a szavazógép



Az államosítási törvény tárgyalását előre hozták, megrövidítették. A vita részletes elemzése meghaladja e cikk kereteit.


A kormánypárti hozzászólók Mindszenthy József esztergomi érsekre hárították a felelősséget. Érvelésük szerint a felekezeti torzsalkodások miatt nem lehetett modernizálni a népiskolát. Az iskolák demokratikus szemléletét várták el, és úgy vélték, az elfogadott törvény eredményeképpen őszre új tankönyvek adhatóak ki.


A valóság ezzel szemben az, hogy az oktatási rendszer a korban adott tanügyirányítással is egységes volt. Az egyházi iskolák haladás- és demokráciaellenessége csak vád volt: a világnézeti diktatúrát éppen az államosítás teremtette meg. Az egyházi szervek sok helyütt létrehozták a nyolcosztályos általános iskolát. Az osztatlan törpeiskolák problémáit pedig nem oldotta meg az államosítás.


Az ellenzéki szónokok hozzászólását - kiváltképp Slachta Margit szavait - a Dolgozók Pártjának képviselői gúnyosan szétordították és (bocsánat) szétröhögték.


230 igen, 63 nem szavazattal az országgyűlés elfogadta az 1948. évi XXXIII. törvényt a nem állami iskolák fenntartásának az állam által való átvételéről. Ezek után a képviselők felállva tapsoltak, elénekelték a Himnuszt. Slachta Margit ülve maradt.


A következményekről csak néhány - református vonatkozású adat.


Államosításra került 2 kisdedóvó, 1024 elemi iskola, 4 tanítóképző, 14 polgári iskola, 17 gimnázium, 3 gazdasági szakközépiskola, 1 felsőkereskedelmi iskola, 1 jogakadémia, 2 teológiai akadémia.


Az állam ígérete szerint 4 református kollégiumban összesen 12 oktatási intézmény maradt volna (pl. gimnázium, líceum, tanítóképző). Ezek többségét később az egyház „önként" ajánlotta fel az államnak. Református kézben egy gimnázium és 2 teológiai akadémia maradt 1952-től - a négy évvel korábbinak 0,75%-a.


Az iskolák teljes felszereltséggel kerültek át. Példaként a Kiskunhalasi Református Kollégium Gimnáziumának leltára:


 



(Összehasonlításképpen: az egyik gyülekezetünk ezekben a hónapokban 35.000 Ft-ért vásárolt imaház céljaira szolgáló épületet. Másik megjegyzés: láttunk az iskolaépületek 1990 utáni visszaadásakor olyan tantermet, ahol a villanykapcsolót is leszerelték.)



Július 1-től az igazgatókat utódjuk lecserélt kulcsokkal várta. Az ígéretek ellenére a nevelőtestületeket pártszempontok szerint tisztogatni kezdték.


 



Elvesztett...? A nem tudható kérdés



Az államosítás tehát nagy politikai vihart kiváltó esemény volt, sokaknak fájdalmas. A legnyugtalanítóbb kérdésünk azonban pedagógusként is, lelkészként is: azoknak az embereknek, képviselőknek, helyi vezetőknek, akik agitáltak az egyházi iskolák ellen, legalább fele - kétharmada egykor maga is egyházi iskolában tanult. Gyermekkora, ifjúkora, alapvető élményei, önmeghatározása, identitása mind a (történetesen egyházi) iskolához kötődött.


Mi történt hát valójában?


Márkus Gábor


 


 

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…intettünk és buzdítottunk, és kérve kértünk titeket: éljetek az Istenhez méltó módon… 1Thessz 2,12a

Jób 4

Miért zavarta Elifázt (5–6), hogy Jób hitének egyértelmű áldásait látta mások életében (3–4)? Milyen lélek van abban, aki a gyászolót vádolja gyermekei haláláért, az őt ért csapásokért (7–9)?

tovább

(13) „Jött valaki az ég felhőin…” (Dániel 7,1–14)

– Dániel látomásában rémséges vadállatok tűnnek fel, egyik felfalja a másikat. Igazi vadállatok ezek a korabeli, egymást követő birodalmak: a babiloniak, a médek, a perzsák, a mindent „egyesítő” nagy macedón (görög, hellén) birodalom, és annak utódbirodalmai. Mindegyik ijesztő, erőszakos, mindent felemésztő, a maradékot összetaposó, pusztító, nagyokat mondó szájával hőbörgő (1–9).

tovább

EZÉKIEL 13,17-23 - Nem ártatlan játék!

Az Ószövetség kizárólag ezen a helyen említ kifejezetten hamis prófétanőket. Férfi kollégáiktól eltérően ők nem csak hazugságokat hirdetnek Isten üzeneteként, hanem még mágikus rituálékat (halottidézéseket) is tartanak, és mágikus tárgyakat állítanak elő. 

tovább

2017. november 13. hétfő

Szüret

Az én Atyám a szőlőműves. (Jn 15,1)

 

tovább

Dicsérje Őt a köd is!

Minden lélek és minden létező,
hó és szélvihar, tűz és jégeső,
Dicsérjétek az Urat!

tovább