A 21. század új homiletikája: a dramatizált homiletika

LXIII. évfolyam 1. szám / Ajánló

Martin Nicol professzor egy egész könyvet szentelt az Amerikából elindult irányzatnak. Lényege, hogy a prédikációt nem egy statikus műnek tekinti, hanem dinamikus eseménynek.

Eszerint a hallgatóval nem valamilyen igazságot kell közölni a prédikációban, hanem olyan mozgásba kell bevonni, ahol saját maga tapasztalatokat és ismereteket szerezhet. A prédikáció paradigmája immáron nem a tézisekből és érvekből álló előadás, hanem a mozgó képekből felépített film.

A hely szűk volta miatt csak a legfontosabb elemeket emelem ki a könyvből:


Manfred Josuttis drámai cselekményként értelmezi az istentiszteletet. A középkori misztika útjának lépcsői szerint: purgatio-illuminatio-unio. Az istentiszteletben egy titokzatos drámát lát.


A prédikáció út, tapasztalati út Isten valóságába. Pontosabban a feltámadott Úr jelenlétébe.


Ha a prédikáció a titokhoz vezető út egy lépcsője, akkor a prédikáció egy megtervezett mozgás. (plotted mobility).


Phillips Brooks mondja: Prédikációnk olyan, mintha betegeknek tartanánk előadást a gyógyszerekről. De az előadás még nem gyógyszer. A prédikátor kötelessége, hogy beadja a gyógyszert, nem pedig az, hogy előadásokat tartson róla.


A prédikáció az új homiletika szerint esemény (event). A mai élménytársadalom maga alakítja az eseményeit. Mi azonban Isten cselekvésétől várjuk az eseményt. Ha valami eseménnyé lesz, az Isten munkája nyomán megy végbe.


Belülről kell prédikálnunk. A „prédikálni valamiből" más mint „beszélni valamiről." Istenről, világról, gyülekezetről. Beszélni valamiben azt jelenti: megszólalni Isten tettében, az itt és mostban, és remélhetőleg az eseményben. Az ilyen prédikáció már nem a vigasztalásról beszél, hanem vigasztal.


Henning Luther úgy látja, a textus nem önmagában hordozza jelentését, mint „a doboz a kekszet". A hagyományos úton a szövegből kiemelhető annak alapjelentése (explikáció), amit át kell ültetnünk az aktuális szituációba (applicatio). A mai hermeneutika szerint ez az út járhatatlan. Ez a keksz keresése a dobozban. Martin Nicol úgy látja, hogy nekünk fordítva: az eseménytől kell a textus felé haladnunk. A komplex prédikációs folyamatban nem léteznek lineáris utak. A hermeneutikai mozgás alapvetően cirkuláris. Fel kell fedeznünk a textust az eseményben! Látásom szerint a mai, bibliai alapok nélküli gyülekezetet ezen az úton könnyebben érhetjük el.


A dramatizált homiletika nem a megoldásokra koncentrál. Elsősorban a feszültségeket keresi, a textusok és kontextusok kölcsönhatásában. E szerint az új prédikáció: feszültségeket megjelenítő beszéd.


A prédikáció nyitott mű. Értelme a textussal együtt a recepció folyamatában tárul fel. A cél nem egy üzenet „veszteségmentes" továbbítása, hanem az, hogy a kommunikáció folyamatában minden hallgató egyénileg találja meg helyét a bibliai igében. Így az igehallgató felértékelődik...


A prédikáció belépés a képek világába. Aki nem akar elmenni a csipkebokor mellett, annak meg kell állnia a csipkebokor előtt!


A dramatizált homiletika alapmotívuma: Egymást képbe helyezni. A média éjjel-nappal képeket közvetít. Ezért helyes, ha a prédikáció is ezt teszi - a Biblia képeit is a képek közé helyezi. Abban a reményben teszi ezt, hogy a képek harcában győzedelmeskedhetnek az Isten közelében zajló életet megmutató képek.


A Biblia szavait, képeit a szószéken „játsszuk el," interpretáljuk. Isaak Stern, a híres hegedűs mondja: Tevékenységemben nem a munka, hanem a szeretet a mérvadó. A darab, az ige mindig ugyanaz. De ha szeretettel dolgozunk rajta, tud mindig újat mondani!


Minden prédikáció Istennel kezdődik és Istennel végződik.


A prédikátor Isten igéjével birkózik a szószéken. A prédikáció egyszerre Isten, a prédikátor és a gyülekezet teremtménye. A prédikátor feladata, hogy mindhármukat szóhoz juttassa.


A prédikáció készítése az elmondott és meghallgatott, megélt és megszenvedett prédikációban éri el csúcsát.


Végül: a prédikáció eseményére csak a hit nyelvén adható visszajelzés (feedback).


A prédikáció megítélésének joga - Luther szerint - a gyülekezetet illeti meg.


Mindezek csak pillanatképek a műből, de remélem, kedvcsinálónak ennyi is elég. A könyvet a Luther Kiadó adta ki, és hozzájárulhat igehirdetésünk megújulásához.


Tóth Sándor


Kazincbarcika-alsói lelkipásztor

Archívum

Kapcsolat

Sárospataki
Református Lapok
3525 Miskolc, Kossuth u. 17.
Tel: +36 46 346-906
srlszerk@gmail.com

rss

Napi lelki táplálék

…aki nem cselekszi az igazságot, nem az Istentől van, és az sem, aki nem szereti a testvérét. 1Jn 3,10

Január 1.

"Mikor azért kiűzi az Úr, a te Istened azokat te előled, ne szólj a te szívedben, mondván: Az én igazságomért hozott be engem az Úr, hogy örökségül bírjam ezt a földet; holott e népeket az ő istentelenségökért űzi ki te előled az Úr; "

                                                                                                       (5 Móz, 9:4)

tovább

(5) „Összetörte az Úr a gonoszság vesszejét…” (Ézsaiás 14)

– Ennek a próféciának az értelmezése során az egyházatyák és számos bibliamagyarázó arra a meglátásra jutott, hogy ez az igeszakasz a Sátán, a gonosz bukásának szimbolikus ábrázolása. 

tovább

Ezékiel 36,26 – Az év igéje - Újrakezdés

Milyen gondolatokkal és érzésekkel indulunk neki az új évnek? Talán új esélynek tekintjük és örülünk annak, ami majd jön, vagy inkább bizonytalanul és gondterhelten nézünk a jövőbe? 

tovább

2018. január 1. hétfő

Fogadalom

„Most azért az Urat féljétek, és őt szolgáljátok hűen és feddhetetlenül!... Távol legyen tőlünk, hogy elhagyjuk az Urat, és más isteneket szolgáljunk!” (Józsué 24,14...16)

tovább

Assisi Ferenc: Újévi imádság

Ó szelíd és alázatos Jézus, hallgass meg.

Mások megbecsülésének a kívánásától szabadíts meg Jézus.
Mások szeretetének a vágyásától szabadíts meg Jézus.
Mások dícséretének a kívánásától szabadíts meg Jézus.
Az elsőbbségben részesítés kívánásától szabadíts meg Jézus.
A tanácsom kikérésének a vágyásától szabadíts meg Jézus.
Mások helyeslésének a kívánásától szabadíts meg Jézus.

tovább